Privacyverklaring
Leen Huysmans Leen Huysmans, GraydonCreditsafe
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Diego Franssens

Zonder data verliest hr aan kracht

29 januari 2025
Ook van bedrijfskredietrapporten met fraudescores kan je een meeslepend verhaal maken

Leen Huysmans, HR-manager bij GraydonCreditsafe, benadrukt het belang van datagedreven HR-strategieën om waardevolle inzichten te verkrijgen en bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen. Door continue evaluaties en transparante rapportages wordt niet alleen de betrokkenheid van medewerkers verhoogd, maar ook de efficiëntie binnen de organisatie verbeterd.

Leen Huysmans is hr-manager van GraydonCreditsafe, een bedrijfsinformatiekantoor dat data en inzichten levert aan bedrijven. De hr- afdeling geeft het goede voorbeeld en omarmt de Europese data- en rapporteringsrichtlijnen. “Rapporten aanleveren is een arbeidsintensieve klus, maar doet het ESG-bewustzijn doorheen de organisatie groeien.”

Hoe datagedreven is de hr-strategie?

Leen Huysmans: “Ons bedrijfsmetier is datamanagement. Opdat de hr-inzichten bruikbaar zijn voor de zakelijke afdelingen, zijn we uiteraard datagedreven. Het klopt dat onze processen een kwantitatieve en mathematische inslag hebben. In elke hr-functie die ik bekleedde, ging ik meteen meten, spreadsheets en dashboards creëren. Doe je dat niet, dan verlies je als hr. Rapporteren vind ik geen vies woord. Vanzelfsprekend mag er geen loutere rapporteringscultuur ontstaan. Ik blijf doorvragen naar het waarom van een rapport. Leg mij exact de bijdrage aan de business uit van elke rapportering. Is het rapport niet per se vereist of levert het geen bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen? Laat het dan links liggen.”

Wat vind je van de boutade dat data koning zijn?

Leen Huysmans: “Ik wil relativeren dat data het nieuwe goud vertegenwoordigen. De waarde van data is te verwaarlozen wanneer je er geen pertinente inzichten uit distilleert. Die inzichten dienen waardevol en bruikbaar te zijn voor de andere afdelingen in de onderneming. Wij verzamelen data voor onze hr-analytics, maar het zijn de managers die er decentraal mee aan de slag gaan.

Een voorbeeld is de wekelijkse temperatuurcheck bij de medewerkers. Je hoort het inderdaad goed, we houden elke donderdag een korte, digitale en anonieme medewerkersbevraging. Vijf vragen per week, met een kwantitatieve score en kwalitatieve inspraak. Dat houden we vol op lange termijn. Dat laat ons toe om consistent de resultaten op te volgen, momentopnames uit te sluiten en patronen te ontwaren. Medewerkers voelen zich betrokken en leveren via de bevraging volop commentaar. Aan de hand van de rapportage gaan de teammanagers aan het werk. Tijdens de maandelijkse infosessies tonen we de progressie aan de medewerkers.”

Waarop ligt de nadruk in de hr-strategie in 2025?

Leen Huysmans: “Na de veranderingen van de voorbije jaren, willen we dit jaar bestendigen en verankeren. Na de fusie twee jaar geleden heerst er nu stabiliteit. We hebben geen strategische acquisities in het vooruitzicht. Tegelijk blijven we innoveren, ook op het vlak van hr. De standaard in deze onderneming is prestaties leveren en commerciële doelen bereiken. Daarnaast onderzoeken we welke praktijken en tools uit de andere landen van de GraydonCreditsafe Group waarde opleveren voor de lokale organisatie.”

Het volledige gesprek met Leen Huysmans lees je in HRmagazine van januari. Interesse in een membership? Contacteer Rosanne Beeckman via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.