Privacyverklaring
Marco De Gooijer, Hr-director Belgium, Netherlands, Nordics Barry Callebaut Groep Marco De Gooijer, Hr-director Belgium, Netherlands, Nordics Barry Callebaut Groep
Tekst
Gert Verlinden

Hr-excellentie: Eenvoud, focus en impact

1 juni 2020
Elke stap moet werken en elke euro telt.
Marco De Gooijer vergelijkt zijn wereldwijde operational hr- & digitalizationproject met een olifant. Hoe begin je aan zo’n gigantische opdracht? “Ik hak de olifant in plakjes. Slice the elephant.” Het is zijn beproefde succesrecept om het project te leiden.

Marco De Gooijer vergelijkt zijn wereldwijde operational hr- & digitalizationproject met een olifant. Hoe begin je aan zo’n gigantische opdracht? “Ik hak de olifant in plakjes. Slice the elephant.” Het is zijn beproefde succesrecept om het project te leiden.

Operational hr & digitalization: simple, focused & impactful.” Onder die noemer kiest Barry Callebaut voor eenvoudige en efficiënte processen, systemen en intelligente tools die steunen op robuuste data, automatisch draaien en de medewerker aan het stuur zetten.

Waarom? Er is nood aan een investering in nieuwe hr-initiatieven en technologieën, terwijl de kosten verminderen dankzij digitalisering. Denk aan artificiële intelligentie en platformen in de cloud. Op die manier moderniseren ze de rol van hr. Er vindt een verschuiving plaats van hr- naar customer centric employee services. Dat vraagt digitale operationele excellentie.

Het beoogde resultaat? Productiviteitswinst, net zoals een toename van het werknemersengagement, een lager absenteïsme, een hogere retentie en organisatorische wendbaarheid. “Maar het is vooral de bedoeling te tonen dat het werkt. De rest komt vanzelf”, poneert De Gooijer.

Geen einddatum

Het project kent in de praktijk geen einddatum. Omdat werken aan operationele hr-excellentie een continu proces is. Daar plaats je vanzelfsprekend de medewerker centraal. “Een maximaal gedigitaliseerd hr-proces, dat ziet er prachtig uit. Zoals een olifant”, vergelijkt De Gooijer. “Maar een olifant is gigantisch. Daarom hak ik hem in plakjes. Dat beperkt de kostprijs, houdt het overzichtelijk en de interne klanten van hr zien resultaat.”

Geen hr om hr

De eenvoudige, gefocuste en impactvolle aanpak kenmerkt Barry Callebaut. Het draait om hr-processen slim en efficiënt inrichten. Het bedrijf plaatst de klant en de medewerker centraal. En de hr-afdeling veegt voor eigen deur: geen hr om hr, wel nieuwe tools die de werknemers het digitale leven gemakkelijk maken. Voorbeeld? Alle medewerkers toegang verschaffen tot de digitale rekruteringstool van op elk toestel. Maar ook learning & development officers die zelf opleidingsmateriaal zoals e-learnings produceren en ter beschikking stellen van de verschillende opleidingstrajecten.

Toekomstpredikers

De ambitie is hoog, maar bijna geen enkel hr-proces is vandaag 100 procent digitaal. Er blijft altijd ergens manueel werk vereist. “Daarom stellen we prioriteiten. Die olifant neerzetten in één keer lukt toch niet.” De Gooijer wijst ook op het veranderingsproces: de shift van oude naar nieuwe gedachten vraagt tijd. Je hebt toekomstpredikers, maar daartegenover staan de critici.

Barry Callebaut zet in op de transformatie van de hr-functie van de toekomst. “Ik geloof er zelf enorm in”, stelt De Gooijer. “Maar elke stap moet werken en elke eurocent telt. Daarom de gefragmenteerde aanpak.”

Hr of IT

Beschouw je zo’n corporate digitaliseringsoefening nu als een IT- of een hr-project? De Gooijer kiest voluit voor het laatste. “Omdat we de operationele excellentie van hr ook meenemen in de scope. Hr staat niet aan de zijlijn.”

Barry Callebaut wil ver gaan. Het doel is om gestandaardiseerde werkwijzen op globaal niveau vast te leggen. Toch moet je die ambitie lokaal inkleuren. Denk maar aan competenties: die verschillen tussen de wereldwijde regio’s. Net zoals een payroll op nationaal vlak draait. Het devies is: vertrek vanuit een globaal design, respecteer lokale eigenheden.

Humane werkplek

Marco De Gooijer vreest niet dat doorgedreven digitale hr-processen de werkplek minder menselijk maken. “Je kunt niet onder de technologie uit. Ze haalt ons in. De tools die we in de toekomst gebruiken om te communiceren, zullen de menselijke interactie juist makkelijker maken.”

De systemen die hr zal gebruiken, krijgen een hoog voorspellend en zelflerend karakter. “Uiteraard als de kwaliteit van de data die je er in stopt hoog is. Dat gebeurt door manuele interventies te beperken en maximaal voor automatische dataverwerking te kiezen.”