Privacyverklaring

De experience creëer je zelf

17 april 2024
Tekst
Yumi Ng
Beeld
Yumi Ng by Wouter Van Vaerenbergh

Employee experience. Ik geef het toe: ik heb er moeite mee. Om talent aan te trekken en te behouden, een essentiële opdracht van elke organisatie, gaan bedrijven soms wel erg ver om het de werknemers naar hun zin te maken.

Werkgevers moeten uiteraard nadenken over de invulling van hun ‘employee value proposition’. Waar sta je voor? Hoe ga je met elkaar om? Wat betekent het om bij jou te werken? Wat is het ontwikkelings- of verloningsbeleid ? Maar dus ook: hoe zorg je voor een aangename ‘experience’?

In een krappe arbeidsmarkt waar talenten kunnen kiezen, zorg je best dat je deze zaken goed articuleert, communiceert en consequent toepast.

Tot daar ben ik mee.

Een gezonde werkgever/werknemerrelatie vereist per definitie actie, medewerking én input van de twee partijen. Maar wanneer employee experience betekent dat een bedrijf zich in bochten wringt om de ‘experience‘ zo prettig, comfortabel of uitzonderlijk mogelijk te maken, lopen we het risico dat de werknemer herleid wordt tot of zich gedraagt als een passieve klant of toeschouwer die als het ware vanuit een zetel het aanbod aanschouwt en verwacht dat dit voortdurend wordt aangevuld met nieuwigheden.

Bijgevolg moet de werkgever tot het uiterste gaan om hen, het schaarse talent, te houden. Lopen werknemers al snel naar hr of de leidinggevende en verwachten ze dat er een uitgebreid ontwikkelingsplan voor hen op maat wordt gemaakt, de geschikte mentor wordt gezocht of de volgende promotie op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Herkenbaar? Mij boeit het weinig.

Ik deel graag het verhaal van Hans, (voormalig) technicus in onze serviceafdeling. Geboeid door data en digitalisering volgde hij op eigen initiatief verschillende Power BI-opleidingen (door de werkgever betaald). Nadien zocht hij actief naar mogelijkheden om te experimenteren met zijn nieuwe vaardigheden. Hij contacteerde het commerciële team want hij had vernomen dat modernisering van de klantentevredenheidsenquêtes op de agenda stond.

Met open armen werd hij ontvangen (een gratis resource!). Als zijproject ontwikkelde en automatiseerde hij allerlei nuttige rapporten en dashboards. Hans had het naar zijn zin in deze commerciële omgeving. Niet veel later kreeg het commerciële team extra middelen waaronder een bijkomende headcount voor data & analytics. De nieuwe rol werd opengesteld. Je mag raden wie de eindkandidaat werd.

Bij het schrijven van deze column belde ik Hans en vroeg ik hem om terug te blikken op zijn parcours.” Ik ben altijd uitgegaan van mijn eigen interesses en ga altijd zelf op zoek naar kansen”, liet hij me weten. “Ik ben geboeid door data en hoe we noden van het bedrijf beter kunnen invullen. Het is nooit in me opgekomen om aan het bedrijf te vragen: “Wat hebben jullie in gedachten voor me? Ik zou dat vreemd vinden want ik wil zelf mijn pad creëren.” Exactly my point.

Laat ons medewerkers coachen om hun loopbaan zelf meer in handen te nemen in plaats van af te wachten tot dit voor hen wordt gedaan. Een carrière is geen bezoek aan een pretpark, museum of bioscoop waar je passief consumeert wat je wordt voorgeschoteld.

Spontaan denk ik aan de uitspraak van voormalig chro Bill Conaty bij GE: ‘Nobody cares about your career as much as you do.’ Hij heeft gelijk.

Yumi Ng
Director HR EMEA Terumo Blood & Cell Technologies