Denken in ‘rollen’ in plaats van ‘functies’

12 oktober 2020
Tekst
Astrid Vandenbroucke
Denken in ‘rollen’ in plaats van ‘functies’

Hoe manage je talent in een cultuur die het team centraal stelt en die gekenmerkt wordt door dynamische netwerken en veel zelfsturing? Vlerick Business School onderzocht hoe bedrijven dat doen die resoluut kozen voor een agile aanpak. In dit tweede deeltje gaat het over denken in rollen in plaats van functies.

De bestudeerde organisaties denken eerder in rollen. Ze vervangen traditionele functies door een reeks rollen waarvoor werknemers verantwoordelijkheid nemen. Ook de taak van people manager kan zo een een rol zijn, eerder dan een strikt gedefinieerde functie, uitgevoerd door een strikt gedefinieerde persoon.

People management hangt niet meer samen met hiërarchische positie

De verantwoordelijkheden van people managers en leiderschap werden decennialang verdeeld op basis van de hiërarchische positie. Klimmen op de verticale carrièreladder staat gelijk aan toenemende autoriteit en een hoger aantal werknemers om aan te sturen. In agile omgevingen verschijnt er echter een heel andere realiteit: people management is niet langer onderdeel van een functie, en zo is het is niet langer toegewezen aan een bepaalde persoon op een bepaald niveau van het organigram.

AE kiest coaches

Bij ict-consultant AE kan iedere werknemer zijn of haar eigen coach binnen hun ‘bee hive’ (department volgens expertise) kiezen. Deze biedt ondersteuning op het vlak van loopbaanontwikkeling en algemeen welzijn.

Nieuw gekozen people managers tasten echter niet in het duister bij het uitvoeren van hun nieuwe verantwoordelijkheden. Ze worden ondersteund door HR in hun nieuwe rol via leiderschapstrainingen en persoonlijke coaching.

De bestaande processen zijn vrij flexibel waardoor men gemakkelijk de rol van de ene naar de andere persoon kan doorschuiven. Directe en opwaartse feedback van het team bepaalt of de persoon succesvol is in het uitvoeren van de rol.

Rol-denken vereist een duidelijk inzicht in de competenties die werknemers nodig hebben om zich professioneel verder te ontwikkelen en te kunnen doorgroeien in de loonschaal. Het tot stand brengen van deze link vereist een solide methodologie om de complexiteit van elk van deze rollen te vertalen naar het beloningspakket. Rollen en hun complexiteit variëren sterk tussen organisaties, waardoor one-size-fits-all-aanpak onmogelijk is.

Over het onderzoek: Performance and reward Management in an agile environment: 10 key findings based on a qualitative study. Onderzoek uitgevoerd door het CfE in Strategic Talent Management en het CfE in Strategic Rewards van Vlerick Business School. Volledige whitepaper beschikbaar op de website van Vlerick Business School.

Auteur: Astrid Vandenbroucke, Research Associate, Vlerick Business School

Lees van haar ook