Privacyverklaring

“Digitale innovatie? Zeker. Maar we blijven focussen op de menselijke kant”

26 september 2022
Tekst
Patrick Verhoest

Digitalisering en het gebruik van data moeten steeds menselijk getint blijven en aansluiten bij de bedrijfswaarden en de persoonlijkheid van uw organisatie.

Aan het woord is Jim Clijmans, marketing manager bij de groep United Consulting™, de overkoepeling van Joos Consulting, PZ, Waterfront en Supply Change. De organisatie is enorm sterk gegroeid, weet Jim: “Maar we zijn en blijven wel een familiebedrijf. Onze sterkte is onze onafhankelijkheid en vooral ook onze persoonlijke en menselijke aanpak. Dat willen we behouden in tijden van data en digitalisering. Daarom hebben we er intern bewust voor gekozen niet alles te automatiseren in de employee en candidate journey, ook al zouden we dat kunnen. Er zit heel wat data-analyse en digitale automatisatie onder de motorkap. Maar bij elk belangrijk contactmoment of touchpoint zorgen we ervoor dat er een vertrouwenspersoon klaarstaat. Dat wordt enorm geapprecieerd door onze medewerkers.”

Externe digitale strategie

Jim Clijmans acht de bedrijfscultuur, die hij persoonlijk, enthousiast, verbindend en menselijk noemt, vrij uniek in de wereld van consulting. “Dat communiceren we heel sterk naar de buitenwereld. Dat doen we met authentieke people stories in de vorm van video’s, foto’s en tekst. We noemen het minicampagnes. Zo trekken we de juiste mensen aan, die passen bij het DNA van onze organisatie. Bovendien worden onze verhalen geboost en gedeeld door onze nu bijna 600 consultants. Paid advertising of remarketing campagnes passen niet bij wie we zijn. We willen gewoon dat mensen ons beter leren kennen omdat ze dat zelf willen. Enthousiaste medewerkers helpen alvast. Ze worden dan ambassadeur van hun eigen business units en promoten zo ook onze consultancy groep.”

Geen ticket- of chatbotaanpak

Wie te werk gaat als Jim Clijmans moet dus voorzichtig zijn met een ticket- of chatbotaanpak. “Onze mensen mogen nooit het gevoel krijgen dat ze een nummer zijn. Dat houdt ons niet tegen volop met data te werken en aan digitalisering te doen waar het kan. Maar altijd met het doel de medewerker een betere ervaring te geven.”

Het volledige artikel zal verschijnen in het volgende nummer van HRmagazine.