Privacyverklaring

'Er is weinig marge voor fouten'

2 mei 2022
Tekst
Peter Ooms

Decathlon maakte de diversiteitsanalyse binnen de provincie Antwerpen en legde daarbij het verband tussen hun klanten en hun medewerkers. De belangrijkste vaststelling daarbij is dat 45 procent van onze jonge klanten tot 17 jaar niet van Belgische afkomst zijn. In onze winkels in de provincie Antwerpen werkt minder dan 4 procent medewerkers met een dergelijk profiel”, zegt Jens De Boeck.

Dat cijfer contrasteert sterk met het strategische voornemen van Decathlon om in het personeelsbestand én in het leiderschap een afspiegeling te zijn van de maatschappij. “We gaan ervan uit dat dit belangrijk is om commercieel aantrekkelijk te blijven in de toekomst”, zegt Jens De Boeck, projectleider en vertrouwenspersoon Decathlon. “Ik kijk nu in de eerste plaats naar onze medewerkers, maar het bedrijf onderzoekt ook of we niet het productaanbod moeten bijsturen, bijvoorbeeld met sportkledij voor mensen met een beperking.”

De analyse van Jens De Boeck ging erg breed en onderzocht daarnaast het aantal vrouwelijke medewerkers en vrouwelijke managers, personen met een beperking, de leeftijdsverschillen, enzovoort. Decathlon Antwerpen heeft recent grote inspanningen geleverd om meer vrouwelijke leiders aan te stellen en kon op dat vlak al een verbetering met 15 procent realiseren. “Tegelijk stel ik vast dat we in België amper medewerkers hebben met een beperking. De gemiddelde leeftijd van het personeel is 24 jaar, terwijl die van onze klanten, de lokale bevolking, op 41,6 jaar ligt.”

Snel ingrijpen

De resultaten van dergelijke analyses wijzen ook op de noodzaak om snel in te grijpen. Jens De Boeck: “De manier om sneller die diversiteit te bereiken, is om bij de selectie veel meer te focussen op de talenten en competenties. Zo moeten we er ook in slagen om een grotere verscheidenheid in skills aan te trekken. Het ontbreekt ons nu te vaak aan strategische en analytische competenties.”

Daarbij wil Decathlon niet top-down beslissen, maar veeleer het lokale niveau en de winkelverantwoordelijke zelf de juiste acties laten kiezen in functie van de omstandigheden ter plaatse. “Dat doen we ook omdat we enkele jaren geleden met een overhaaste actie rond genderinclusie op veel weerstand zijn gestoten. Dat willen we in de toekomst vermijden door veel te overleggen en de acties goed voor te bereiden. Het moet van de eerste keer juist zijn, er is weinig marge voor fouten.”

In dat kader heeft Decathlon trouwens op internationale schaal een samenwerking opgezet tussen verschillende bedrijven. Daar zitten grote merken tussen zoals McDonald’s en Disneyland, maar ook een rechtstreekse concurrent van Decathlon zoals Intersport. Jens De Boeck was samen met Sophie Criquelion initiatiefnemer van het congres. “Al die bedrijven kampen met dezelfde problemen en vinden het nuttig om hierover van gedachten te wisselen. Bedoeling is om te leren welke acties werken en welke niet, waar de hindernissen liggen en hoe je ze kunt overwinnen. In de vorige editie hebben we via de virtuele weg 46 verschillende bedrijven en ongeveer 200 deelnemers samen gebracht. Vaak hebben bedrijven onmiddellijk daarna acties ondernomen, onder andere ook onze eigen organisatie in Kenia in samenwerking met lokale professionele atleten.”

Jens De Boeck treedt op als panellid tijdens het HRcongres op 12 en 13 mei in Milaan.