Privacyverklaring

TOP-75 BEURSGENOTEERDE BEDRIJVEN IN NEDERLAND COMMUNICEERT STEEDS TRANSPARANTER

1 oktober 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
shutterstock

De top-75 van beursgenoteerde bedrijven in Nederland communiceert steeds transparanter via hun jaarverslagen. Belangrijke thema’s zijn transparantie (in 99% van de jaarverslagen), reputatie (99%), digitalisering (95%), purpose (93%), SDG’s (87%), agility (73%) en circulariteit (67%).

Het meest transparant in 2021 zijn AholdDelhaize, ASML en Randstad. Een en ander blijkt uit het jaarlijks jaarverslagenonderzoek van Hogeschool Leiden

Digital First

De beursgenoteerde bedrijven investeren opvallen meer in digitalisering. Oorzaken zijn de coronacrisis, de opkomst van (fin)tech bedrijven (zoals in de AEX: Adyen, Prosus, Just Eat Takeaway, ASML, ASMI en Besi), de wereldwijde dominantie van Big Tech (Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft, Facebook) en de steeds digitaler wordende consumenten en concurrenten.

Het jaarverslagenonderzoek noemt diverse voorbeelden van bedrijven met programma’s als Digital First, Digital Transformation strategy, omnichannel eCommerce en een centrale Digital Committee om dit te realiseren. Enkele ondernemingen spreken over digitalisering alsof ze er pas mee beginnen.

Winnaars

Sinds de start van het jaarverslagenonderzoek in 1994 halen maar weinig bedrijven een voldoende rapportcijfer op basis van de criteria die door bureau Scenter en later Hogeschool Leiden zijn ontwikkeld. De laatste jaren stijgt dit aantal wel, correlerend met de stijgende beurskoersen die openheid en zelfvertrouwen lijken te bevorderen. In 2021 behaalden 28 van de 75 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland een 5,5 of hoger, op een schaal van 1 tot 10. Winnaars in 2021 zijn AholdDelhaize (met een 7,7), ASML (7,4) en Randstad (7,3). Hekkensluiter is Pharming met een 1,0.

Ook duurzaamheid klimt op de agenda

Piet Hein Coebergh, Onderzoeksleider en lector PR & Transparantie aan Hogeschool Leiden, noemt 2020 economisch een mooi jaar voor de meeste beursgenoteerde ondernemingen in Nederland ondanks de coronacrisis: “Tevredenheid en optimisme, uiteraard met een slag om de arm, kenmerkt de jaarverslagen in 2021. Naast digitalisering blijft duurzaamheid een kernthema in alle jaarverslagen. Leerzaam, en soms voorbeeldig, is hoe sterk de duurzaamheidsparagraaf inmiddels is ontwikkeld bij veel genoteerde ondernemingen”.

Het Jaarverslagenonderzoek 2021