Werven voor value fit is een blijver

12 juli 2022
Tekst
Melanie De Vrieze
Werven voor value fit is een blijver

Bij Bridgestone geloven ze niet zozeer in de culture fit, wel in de value fit. “De prestaties, het verloop en het welzijn van de medewerker zijn gerelateerd aan de fit met de waarden van het bedrijf, het team en de manager”, zegt chief human resources officer Wim Van der Meersch.

Cultuur wordt bepaald door wat je ziet, persoonlijkheden van mensen en waarden. Dat is nooit een uniform geheel. Wim Van der Meersch is geen voorstander van culture fit. “Het is moeilijk te bepalen waarop je moet hameren bij culture fit. Gedrag? Niet per se, want de voorspelbaarheid in assessments is relatief. Persoonlijkheid? Ook niet, want het heeft geen zin om dezelfde persoonlijkheden aan te werven. Dan heb je geen diversiteit meer. En wat doe je met een gewenste cultuur? Als iemand met bepaalde competenties en skills in de nieuwe werkomgeving niet ziet wat hij gehoopt had, dan vertrekt hij weer. Die fouten zijn zeer kostbaar en kunnen carrières verwoesten.”

Waardenfit

Wim Van Der Meersch is wel te vinden voor de value fit. Wat vindt de werknemer belangrijk in de werkomgeving en komt dat overeen met wat andere mensen of managers vinden? “Zelf wil ik autonomie krijgen in mijn werk. Als mijn manager ook vindt dat autonomie belangrijk is, dan is de kans groot dat ik tevreden zal zijn in die werkomgeving, er graag werk, er zal blijven en goede resultaten zal halen. Zo krijg je meer respect voor elkaar, zijn er minder wrijvingen en meer motivatie. Automatisch zal dat ook naar betere resultaten leiden. De prestaties van de medewerker, het verloop en zijn welzijn zijn gerelateerd aan de fit met de waarden van het bedrijf, het team en de manager.”

Twegos

Om de waarden te vergelijken, doet Bridgestone een beroep op Twegos, een Belgische start-up. “De resultaten zijn opvallend”, zegt Wim Van Der Meersch. “Door aan te werven op value fit, verminderde het personeelsverloop met 22 procent, elimineerde het 36 procent van de screeningtijd, verhoogde het de kans op een goed functioneringsgesprek met 12 procent, verlaagde het het ziekteverzuim met 28 procent en bespaarde het enorme hoeveelheden interviewtijd.”

Een van de vragen die hij vaak krijgt, is of er wel ruimte voor diversiteit is als je aanwerft op value fit. “Maar dat is een drogredenering om het niet te doen. Het is niet omdat je op een aantal waarden overeenkomt met je manager, dat je geen verschillende persoonlijkheid, ideeën, achtergrond, geslacht of ras meer kunt hebben. Het gaat niet om het bouwen van de cultuur, maar wel ervoor zorgen dat iemand graag bij je werkt of niet.”