Privacyverklaring
Stoffel Bollu Stoffel Bollu, Hr-manager Cheops Technology
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Diego Franssens

Veranderen van hr-strategie zonder angst

18 juli 2024
We houden talent in huis door de focus op groei- en loopbaanmogelijkheden

Stoffel Bollu werkt sinds januari bij Cheops Technology. Zijn eerste doelstelling? Tot een vernieuwde hr-strategie komen, die samen gaat met de bedrijfsstrategie. De volgende uitdaging is die strategie gieten in een weldoordacht actieplan.

IT-dienstenleverancier Cheops Technology is een strategiegerichte onderneming. Het bedrijf plant een vlag met een horizon van drie tot vijf jaar. Dat heldere toekomstbeeld is de basis van een nieuwe hr-strategie. Hr-manager Stoffel Bollu: “Een duidelijk scenario zorgt voor focus in het verhaal.”

Stoffel Bollu is sinds begin dit jaar aan boord bij Cheops Technology. Zijn eerste doelstelling? Tot een vernieuwde hr-strategie komen, die samen gaat met de bedrijfsstrategie. De volgende uitdaging is die strategie gieten in een weldoordacht actieplan.

Wat zijn de kenmerken van de nieuwe hr-strategie?

Stoffel Bollu: “Cheops Technology wil een best place to work zijn. Onze onderneming steunt op twee strategische pijlers. Ten eerste willen we de referentie en de leider zijn als managed services-leverancier op de Belgische markt. Dat heeft een directe impact op de klanten, maar uiteraard ook op de huidige en toekomstige medewerkers. Om die leidende rol te realiseren, hebben we medewerkers van topkwaliteit nodig. Ten tweede willen we een zogenoemde Talent Factory zijn. We trekken medewerkers aan. En door in te zetten op voortdurende groei slagen we er in om ze te behouden. Hr maakt met andere woorden inherent deel uit van de twee strategische organisatiepijlers.”

Hoe zag het proces naar de nieuwe hr-strategie eruit?

Stoffel Bollu: “Het proces verliep weldoordacht, professioneel, zonder nattevingerwerk en weinig impulsief. Typisch voor Cheops Technology. Een externe adviseur heeft ons geholpen als procesbegeleider. De nieuwe ceo, die overigens doorgroeide vanuit de organisatie, is de sponsor van het project. In totaal zijn een vijftiental personen betrokken in de stuur- en projectgroep. Marketing is logischerwijze vertegenwoordigd om de employer branding te aligneren. Daarnaast participeren de business unit directors, de cfo, hr-businesspartners en rekrutering. De externe procesbegeleider heeft inbreng over de volledige employee journey verzameld bij een twintigtal van onze medewerkers. Dat zijn zowel interne medewerkers, collega’s uit de services-organisatie als IT-consultants die aan de slag zijn bij onze klanten. Die diversiteit aan inspraak en opinies leverde intensieve workshops op. Tegelijk is die brede betrokkenheid noodzakelijk want uit een nieuwe hr-strategie ontvouwt zich een veranderagenda voor de organisatie. Op basis van het Kaplon en Norton-model willen we de uitrol van de strategie succesvol maken.”

“Culture eats strategy for breakfast”, poneerde management consultant Peter Drucker. Is de cultuur van Cheops Technology klaar om een nieuwe strategie te ontvangen?

Stoffel Bollu: “De keuze om de inbreng te verzamelen met een twintigtal van onze medewerkers levert een eerlijk beeld op. We stelden een representatieve groep samen die onbevangen het gesprek aangingen. Daarnaast organiseren we veel formele en informele evenementen die de medewerkersgemeenschap versterken. Denk aan sessies rond Copilot van Microsoft of sportieve uitdagingen. Dat levert interessante feedback op. Ik startte zelf relatief recent bij Cheops Technology. Met de frisse blik van een nieuwkomer stel ik vast dat de bedrijfscultuur hier bijzonder uitgesproken en levendig is. Mensen zijn communicatief, gedreven, pragmatisch, verantwoordelijk, behulpzaam. Dat viel me ik op tijdens de workshops. De bedrijfscultuur waarop deze strategie steunt, die is er al. Je kan er verandering aan ophangen. Daaronder is er een veranderagenda zonder de aanwezigheid van angst.”

ID: Stoffel Bollu, hr-manager Cheops Technology

Dit is het eerste gedeelte van een lang interview met Stoffel Bollu. Het volledige interview lees je in het zomernummer van HRmagazine, inclusief alle foto’s. Interesse in een membership? Contacteer onze collega Jennero Rijaard (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.