Privacyverklaring
Kathleen Vangronsvelt Kathleen Vangronsvelt, professor Antwerp Management School
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Kathleen Vangronsvelt

De punten van de jury van HRtech

26 september 2024
Het gevaar van doorgedreven technologische tools is dat we te veel gewicht leggen op zelfbeschikking
Hilde Haems en Katleen Vangronsvelt vormen samen de helft van de jury van de HRtech-awards. Hoe beoordelen zij de kandidaten die straks verkozen worden tot ‘Team van het Jaar’ en ‘Start-up van het Jaar? “Hoe meer AI onze vriend is, hoe meer ruimte er ontstaat voor individualisering.”

Ontdek hoe HRtech-juryleden Hilde Haems en Kathleen Vangronsvelt HRtech-oplossingen beoordelen en welke criteria centraal staan voor de awards ‘Team van het Jaar’ en ‘Start-up van het Jaar’.

Welke criteria hanteren jullie als jury om de kandidaten te beoordelen?

Kathleen Vangronsvelt, professor Antwerp Management School: “Dat zijn er drie: de impact op de organisatie, het innovatieve karakter van de voorgestelde oplossingen en de aantoonbare resultaten. Rond die thema’s hebben we met de jury een kwalitatief debat gevoerd, waarbij we elkaar flink hebben uitgedaagd. Elke organisatie hebben we vervolgens individueel een score toebedeeld en tot slot samen een kwantitatieve ranking gemaakt. Persoonlijk vind ik het probleemoplossende karakter van een toepassing bijzonder interessant. Lost de applicatie een reëel probleem op? Maakt ze een verschil in het leven van de hr-professional?”

Hilde Haems, chief human capital officer Ackermans & van Haaren: “Ik vind de impact op de organisatie een belangrijk criterium. Dat speelt in mijn functie in sterke mate mee. Is de technologie een investering waard? Ga je met de technologie betere mensen aantrekken, ontwikkelen en behouden? Levert het een hogere productiviteit op? Ik ben ook kritisch geweest om de werkelijke innovatie van een oplossing correct in te schatten.”

Hoe is het beoordelingsproces van de HRtech-awards verlopen?

Hilde Haems: “De jury is met vier personen divers en evenwichtig samengesteld. We werkten zonder voorzitter, iedereen nam een gelijke ruimte van het debat in. Elke persoon leverde inbreng op basis van zijn of haar expertise. De besluitvorming is op een spontane en natuurlijke wijze tot stand gekomen. Uiteraard debatteer je grondig wanneer inschattingen over een kandidaat scherp van elkaar afwijken.”

Hoe zien jullie de rol van hr evolueren in een digitaal tijdperk waarin technologie een hoge vlucht neemt?

Kathleen Vangronsvelt: “Twee decennia geleden zag je de hr-rol evolueren van een brugfiguur tussen werkgever en werknemer naar een businesspartner. Nu zie ik de slinger een beetje terugkeren. Er is nood aan zorg voor de medewerkers. Hopelijk nemen artificiële intelligentie en technologie de repetitieve en uitvoerende taken van de hr-medewerker over, zodat die zich bezighoudt met wat alleen mensen kunnen, zodat de hr-rol zowel strategisch als mensgericht is. Ik durf zelfs te zeggen dat we mogen outsourcen naar onze nieuwe kompanen AI en technologie, zodat er ruimte ontstaat voor wat echt telt. Een tweede beweging die ik zie, is de ontwikkeling van een bredere blik van hr, verder dan de eigen onderneming. Dankzij de beschikbaarheid van een grotere hoeveelheid data, is de kans dat je vastzit in een tunnelvisie van het eigen bedrijf kleiner.”

Hilde Haems: “Hr zal eindelijk meer focussen op businesscases en businessmodellering. Zo kom je met onderbouwd materiaal aan de directietafel om te discussiëren over investeringsbeslissingen in mensen en door mensen. Hr zal bijdragen tot de bottomline van de resultatenrekening. Zeker voor de meer executive rollen kun je dankzij technologie meer strategisch en businessondersteunend ageren.

Bovendien, hoe meer AI onze vriend is, hoe meer ruimte er ontstaat voor individualisering. We hoeven niet langer strak te denken in termen van procedures, policies en structuren, maar we kunnen creatiever aan de slag gaan en het beste uit medewerkers naar boven halen. Ik ben ervan overtuigd dat zoiets niet de exclusieve rol is van hr. Leidinggevenden geraken meer empowered om hun rol als peoplemanager op te nemen.

Welke thema’s schuiven hoger op de agenda?

Hilde Haems: “We moeten het welzijnsthema sterker rationaliseren, weg van het wollige karakter ervan.”

Kathleen Vangronsvelt: “Je moet welzijnsdata verzamelen met behulp van technologie. Vervolgens is het aan de mens. Technologie kan dat welzijnsthema niet volledig dekken. Iedereen kent intussen de zelfdeterminatietheorie (ABC: autonomie, betrokkenheid en competentie). De afgelopen jaren, zeker sinds de pandemie, lag de focus in talrijke organisaties op hoe medewerkers omgaan met autonomie. De toegenomen vrijheid ging ten koste van verbondenheid. Het gevaar van doorgedreven technologische tools is dat we nog meer gewicht leggen op zelfbeschikking en autonomie. Terwijl medewerkers zich tegelijk verbonden willen voelen met een groter geheel. Die verbinding creëren, wordt de rol van de eerstelijnsmanagers, bij voorkeur ondersteund door de hr-afdeling die de handvatten aanreikt.”

Wat is de rol van hr op het vlak van ethiek in het digitale tijdperk?

Hilde Haems: “Hr als een soort van moreel kompas voor de organisatie? Dat is maar zo mooi als je eigen persoonlijke kompas. Je moet bekijken hoe medewerkers zelf meer de meester zijn van hun eigen data. Misschien beslist een medewerker zelf welke data die vrijgeeft en welke vertrouwelijk blijven.”

Kathleen Vangronsvelt: “De verantwoordelijkheid voor ethiek ligt wat mij betreft niet bij hr, maar bij iedereen. Ik vind het zelfs gevaarlijk om hiervoor naar hr te kijken. Ik baseer me hiervoor op onderzoek naar de plek van CSR (corporate social responsibility) in organisaties. Er vonden meer onethische beslissingen plaats in organisaties met een specifiek departement of persoon voor CSR dan in organisaties waar het een gedeelde verantwoordelijkheid was.”

Kathleen Vangronsvelt vult aan: “Vanuit mijn hybride loopbaan maak ik de vertaalslag van academisch onderzoek naar het praktijkveld van hr. En hoewel hr-techtools vaak een enabler zijn omdat ze veel data overzichtelijk verzamelen, is het belangrijk dat de redenering waarop ze gebaseerd zijn ergens op slaat. Een voorbeeld: als we uit academisch onderzoek bij duizenden medewerkers weten dat engagement pas verhoogt als je inzet op element x én element y, hebben hr-techtools die focussen op een derde element z, weinig zin. Ongeacht hoe inventief hun dataverzameling ook is, of hoe mooi hun verhaal ook klinkt.”

Dit is het eerste deel van het interview met Hilde Haems en Kathleen Vangronsvelt over HRtech. Het volledige gesprek lees je in HRmagazine van september. Daarin geven ze onder meer hun ultieme advies aan hr-managers wanneer het over technologie gaat en vertellen ze het verhaal over hoe de organisatie bij hen terecht kwam om in de jury te zetelen. En je maakt kennis met Kristof Van der Stadt, het derde jurylid.

Interesse in een membership? Contacteer Jennero Rijaard via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

hilde haems

Hilde Haems (chief human capital officer Ackermans & van Haaren)