Privacyverklaring

Ceo’s blijven kantoordenkers

21 oktober 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Ceo's zijn resoluut voorstander van prepandemische werkmethoden. Twee op de drie verwacht binnen drie jaar weer volledig op kantoor te zitten. Daarnaast overweegt 87 procent dat ze werknemers die naar kantoor komen, te belonen met gunstige opdrachten, loonsverhogingen of promoties.

Dat blijkt uit de 9e editie van de KPMG CEO Outlook, die wereldwijd 1.325 ceo’s bevroeg. Die trend bevestigt wat al bleek uit het CEO Outlook-rapport van 2022.

Hybride werken?

De bedrijfstop houdt nog altijd vast aan het traditionele kantoordenken. Nochtans had het hybride werken de afgelopen drie jaar een overwegend positief effect op de productiviteit en geniet dat veel steun onder werknemers. En dat vooral onder de jongere generatie.

Diversiteit, inclusie en gelijke kansen

Uit het onderzoek blijkt ook een brede overeenstemming over het belang van inclusie, diversiteit en gelijke kansen. Maar velen maken zich zorgen over hoe traag zaken evolueren. Twee derde van de wereldwijde ceo's (66 procent) zegt dat de vooruitgang op het gebied van inclusie en diversiteit in de bedrijfswereld te traag verloopt en een grote meerderheid (72 procent) zegt dat het leiderschap op het hoogste niveau zal moeten veranderen om diversiteit op de werkvloer te laten werken.

ESG

Ondanks politieke en economische zorgen, blijven ceo’s overtuigd van het belang van ESG (environment, social, governance) voor de bedrijfsstrategie. Een strategie rond ESG zal hun bedrijf veerkrachtig houden en groei op de lange termijn leveren.

Meer dan twee derde (69 procent) van de ceo's wereldwijd heeft ESG volledig ingebed in hun bedrijfsstrategie als middel om waarde te creëren.

Hoewel ceo's wereldwijd denken dat ze nog een paar jaar moeten wachten op rendement op hun ESG-investeringen, erkennen ze het belang ervan voor hun klanten en hun merk. Bijna een kwart (24 procent) gelooft dat ESG de komende drie jaar de grootste impact zal hebben op hun klantenrelaties. Nog eens 16 procent gelooft dat het zal helpen bij het opbouwen van hun merkreputatie.

Wereldwijde ceo's zijn goed op de hoogte van nieuwe regelgeving voor ESG. Desondanks geeft 68 procent aan dat hun huidige ESG-vooruitgang niet sterk genoeg is om potentiële kritiek van belanghebbenden of aandeelhouders te weerstaan.

Die zorg komt naar voren in KPMG’s ESG Assurance Maturity Index. De uitdaging voor meer dan de helft van de senior executives die zichzelf klaar achten voor ESG, zegt dat het een uitdaging is om de ESG-doelstellingen te verzoenen met de winstverwachtingen van aandeelhouders.

Risico’s

Ceo’s werd ook gevraagd welke strategische risico’s ze zien. Talent komt nu binnen in de top 10.

Bron: KPMG