Privacyverklaring

Charlotte Dumortier: “Wat me aansprak? Het witte blad en een duurzaam groeiverhaal!”

3 januari 2024
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
foto Charlotte Dumortier

Dat Charlotte Dumortier people director werd bij Stroohm, kwam eerder toevallig. Toen ze de vacature zag, had ze het naar haar zin als global hr-businesspartner. “Ik kreeg er veel groeikansen. Toch knaagde er iets.”

“Hoewel ik qua opleiding een boekhoud- en informatica-achtergrond had, besefte ik al vroeg dat ik wilde werken met mensen. Ik begon mijn carrière met mijn eigen horecazaak waar ik een enorme bagage aan mensenkennis heb opgedaan. Ik nam die mee naar de luchtvaart, een andere passie van mij. Ik had verschillende operationele jobs bij Brussels Airlines.” Wat later kwam hr in beeld. De eerste kans kwam er bij TUI.

“Weliswaar in admin, wat me hielp begrijpen hoe belangrijk en efficiënt duidelijke processen toch zijn, zowel voor de organisatie als voor een kwalitatieve werkervaring bij de medewerkers. Bij TUI kreeg ik trouwens veel kansen en ben daar altijd voluit voor gegaan. Ik werd er leidinggevende van de hr-supportafdeling tot global hr-businesspartner, volgde een opleiding als adviseur in payroll & sociale wetgeving, een coachingopleiding en kon een postgraduaat People & Business volgen aan de Karel De Grote Hogeschool.”

Stroohm

Tegelijk kreeg Charlotte Dumortier het gevoel dat ze niet helemaal zou passen in een omgeving die sterk globaliseert, met vooral rollen in een grotere structuur. “En in een rol verder van de mensen. Ik opereer graag vanuit een buikgevoel, sterk vertrouwen en 'de mens' achter het verhaal kennen. Toen een vriend een opportuniteit signaleerde bij Stroohm, een installateur voor laadpalen, zag ik meteen veel wat mij aantrok. Ceo en oprichter Bart Massin zocht een gedreven hr-director die kon starten met een wit blad.”

De business begrijpen

Wat was haar eerste prioriteit? Charlotte Dumortier: “De business begrijpen. Spreken met zoveel mogelijk mensen en concrete dingen in beweging zetten. En dat begint bij luisteren. Ik wilde van collega’s horen waar mijn prioriteiten zouden liggen. Zo kwam ik bij het belang van heldere interne communicatie, transparantie en eenduidige processen. Dat is begrijpelijk door de snelle groei van Stroohm: op een jaar tijd groeide het aantal werknemers met 75 procent. We zijn momenteel met 64. In zo’n snel veranderende omgeving schiet de communicatie er soms wat bij in. Er wordt wel eens vergeten dat niet iedereen zaken op dezelfde manier interpreteert. Maar wat ik zo mooi vind, is de drive en de wil van iedereen om van Stroohm een succesvol groeiverhaal te maken.”

Processen & cultuur

Door de snelle groei was er niet altijd de tijd om duidelijke processen en verwachtingen uit te tekenen. Bovendien ben je in een kmo ook wel al eens kameleon, wat voor sommigen als chaotisch kan ervaren worden.

“Iedereen doet wat moet volgens eigen inzichten, expertise of ervaringen waardoor er soms wat structuur of duidelijkheid mist”, aldus Charlotte.

Dat had er ook mee te maken dat er snel nood was aan nieuw talent. Het is uiteraard niet evident om technici te vinden, maar “de factor duurzaam groeiverhaal speelt toch in ons voordeel. We halen vrij vlot ons aantal. We nemen de tijd voor een goede onboarding en voor een hele degelijke technische opleiding. Daarnaast geven we zelf opleidingen via Syntra. Stroohm installeert niet alleen laadpunten, maar biedt ook service en consultancy rond de oplossingen. We begeleiden bedrijven volledig in de transitie naar elektrisch rijden en geven advies en opleidingen aan fleet- en hr-managers via onze masterclasses.”

Naast die communicatie en duidelijke processen, heeft Charlotte ook leiderschap en cultuur als hr-prioriteit. “We willen onze waarden Expertise, Kwaliteit, Innovatie en Duurzaamheid, ook echt intern laten leven. Op de eerste plaats door te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen. Het intern waarmaken. Intern beginnen is extern winnen.”

Werkgeluk

Charlotte Dumortier wil ook zorgen voor werkgeluk. “Mijn moeder lachte altijd ‘Bij Charlotte moet het altijd plezant zijn’. Ik weet dat er vandaag nogal wat scepsis is ten opzichte ven werkgeluk. Maar het is niet omdat je werkgeluk belangrijk vindt, dat je denkt dat het elke dag feest is. Ik weet zeker dat de overgrote meerderheid wel beseft dat werkgeluk en productiviteit in evenwicht moeten zijn. Dat is trouwens wat me fundamenteel aantrekt in hr: mee helpen bouwen aan werkplekken waar die win-win mogelijk is, waar er groei en succes is voor medewerker en organisatie.”

“Ik werk graag en gepassioneerd, maar ik probeer toch aan te voelen hoe mijn lichaam reageert. Bovendien wil ik tijd nemen voor mijn vier kinderen. Gelukkig word ik van thuis uit gesteund. Ik heb een partner met wie ik samen de balans kan bewaken. Verder besef ik dat je optimaal moet genieten van de tijd die je gezamenlijk kunt doorbrengen. Ik verberg niet voor mijn kinderen dat werk erg belangrijk is voor mij en dat ik er van geniet. Dat geeft me trouwens ook energie in de tijd dat ik er ben voor het gezin. Bovendien wil ik hen ook meegeven hoe mooi het kan zijn als je iets kunt doen wat je echt graag doet.”