Op weg naar een inspirerende samenwerking tussen jong en oud in jouw bedrijf
In april 2023 voerden Stepstone en Acerta een grootschalig onderzoek uit rond discriminatie op de werkvloer bij 2500 werkende Belgen en ruim 500 werkzoekenden. En wat blijkt? Ruim 7 op de 10 werkzoekenden gaven aan al gediscrimineerd te zijn geweest op basis van leeftijd. Ook de volgende cijfers geven stof tot nadenken…
Uit cijfers van Statbel blijkt dat nauwelijks 6 op de 10 personen in de leeftijdscategorie van de 55- tot 64-jarigen aan het werk zijn. Deze doelgroep biedt dus enkele interessante mogelijkheden om de war for talent succesvol aan te gaan.
Toch zien we dat deze werknemers vaak over het hoofd worden gezien door enkele hardnekkige clichés. Ze zouden te duur zijn, minder willen bijleren, moeilijk te coachen zijn, vaker ziek zijn of zwaarder fysiek werk niet meer aankunnen. In de praktijk blijken die voordelen vaak ongegrond.
Het inzetten van oudere werknemers levert je als werkgever een hele reeks mooie voordelen op.
Oudere werknemers hebben vaak een sterke arbeidsethiek en zijn loyaal tegenover hun werkgever. Ze zijn meestal minder geneigd om van job te veranderen, wat voor een stabielere werkomgeving zorgt.
Als je oudere werknemers de kans geeft om zich professioneel te blijven ontplooien, krijg je veel dankbaarheid en respect terug. Én de ‘goesting’ om te werken, waardoor een vruchtbare voedingsbodem ontstaat om samen met jongere collega’s de bedrijfsdoelen te realiseren.
Oudere werknemers moeten vaak geen rekening meer houden met een af te betalen woning of jonge kinderen die de nodige aandacht vragen. Die ongebondenheid zorgt ervoor dat ervaren talent flexibel inzetbaar is en graag die ‘extra mile’ wil lopen. Ga er ook niet automatisch van uit dat ze een exorbitant loon zullen vragen.
Oudere werknemers hebben vaak een schat aan ervaring opgebouwd in hun vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan een ingenieur die jarenlang zijn of haar technische skills heeft kunnen verfijnen tijdens tal van klantenprojecten. Die persoon beschikt niet enkel over de expertise maar heeft bovendien de markt zien evolueren en begrijpt heel goed wat de uitdagingen van de klanten zijn. Al die diepgaande kennis kan erg waardevol zijn voor je bedrijf.
Oudere werknemers zijn perfect inzetbaar als mentor voor jongere collega's. Vaak kijken ze ernaar uit om hun ervaring en waardevolle loopbaanlessen te delen met jongere generaties. Dat komt de professionele ontwikkeling van jong talent in je organisatie alleen maar ten goede.
Ben je benieuwd hoe je verschillende generaties werknemers vlot(ter) laat samenwerken? We geven je vijf handige tips.
Als werkgever kun je trainingen organiseren om bewustzijn en begrip te creëren voor de unieke perspectieven en sterke punten van beide generaties, en hen aanmoedigen om van elkaar te leren.
Terwijl ervaren rotten in hun vak expertise en persoonlijke vaardigheden combineren, blinken jonge wolven vaak uit in frisse perspectieven en technologische vaardigheden. Het resultaat? Innovatievere oplossingen en een productievere werkomgeving.
Betrek je oudere collega’s bij die taken en projecten waarin hun ervaring en expertise het waardevolst zijn. Jongere medewerkers kun je dan voluit inzetten voor taken waarin zij dan weer sterker zijn, zoals technologische implementaties.
Bied oudere werknemers de kans om bij te scholen en vertrouwd te raken met nieuwe technologieën en benaderingen. Op diezelfde manier kunnen jongere werknemers leren van de ervaring van hun oudere collega's.
Een open dialoog tussen generaties kan helpen bij het bespreken van uitdagingen, verwachtingen en ideeën, en zorgt voor een positieve en inclusieve werkomgeving.
Wanneer je als werkgever gerichte acties onderneemt om kandidaten van elke leeftijd aan boord te halen én te houden, dan kan dit je employer branding versterken. Geef in je vacatureteksten dus duidelijk aan dat zowel jong als oud talent welkom is en dat je op bedrijfsniveau diversiteit en inclusief hoog op de agenda zet.
Heb je een openstaande functie waarvoor je expliciet op zoek bent naar een ervaren medewerker? Pas dan zeker jouw wervingscampagne aan op maat van senior profielen, met onder meer de inzet van specifieke (online) wervingskanalen. Zo bereik je hen bijvoorbeeld beter via Facebook dan op TikTok.
Onze conclusie: door vooroordelen over oudere werknemers om te zetten in waardevolle troeven, creëer je een werkomgeving waarin collega’s van verschillende generaties elkaar naar een hoger niveau tillen en bijdragen tot het succes van jouw bedrijf.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.