Privacyverklaring

Fusieverhaal met bijkomende jobs

12 januari 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Xavier Janssens

Bijna twee jaar geleden heeft Veolia BeLux de integratie van zijn activiteiten met Suez België afgerond. De fusie maakt het bedrijf tot de referentie in de ecologische transformatie in België en Luxemburg. De succesformule om talentvolle werknemers aan te trekken en te behouden in die veranderende fusie context? Ceo Nicolas Germond en chief hr officer Marie Kokot: “Onze activiteiten bieden een antwoord op de bezorgdheden van 91 procent van de Belgen.”

Het nieuwe fusiebedrijf telt ongeveer 4.300 werknemers in België en Luxemburg en richt zich op water-, energie- en afvalbeheer. Het fusieproces verliep zonder sociaal plan. Meer zelfs, er kwamen nieuwe banen bij. “Onze activiteiten die op het eerste gezicht niet noodzakelijk met elkaar zijn verbonden, bevatten voldoende brugjes naar elkaar. De waterbehandeling levert modder op. Met modder maken we biogas. Met biogas produceren we energie. 93 procent van het afval dat ons in België bereikt, transformeert zo in nieuwe grondstoffen of energie. Dat verklaart waarom de integratie vrij natuurlijk is verlopen: we waren elkaars concurrenten niet. Integendeel: de fusie creëert kansen op het gebied van innovatie en nieuwe projecten”, aldus ceo Nicolas Germond.

Talent aantrekken

Toch blijft de aanwerving van nieuw talent in knelpuntberoepen een uitdaging. “Ingenieurs, elektromechanici en zelfs chauffeurs zijn schaars op de arbeidsmarkt”, aldus Marie Kokot. “Er bestaat geen wonderformule. Grote zichtbare acties maar ook kleine ingrepen zijn noodzakelijk.”
Op vlak van employer branding bijvoorbeeld: de naamsbekendheid van Veolia als werkgever bereikte nog niet het gewenste niveau. “Een onderzoek toonde aan dat nauwelijks 24 procent van de Belgen Veolia kent en nog minder weten wat we doen", merkt Nicolas Germond op. "Terwijl onze activiteiten een betekenisvol antwoord bieden op de bezorgdheden van 91 procent van de Belgen. Als we erin slagen daar de link tussen te leggen, zullen we meer kandidaten aantrekken.”

Sleutelposities

De magische formule om een fusie van deze omvang met succes te volbrengen, bestaat niet. Wel enkele rode draden. “Allereerst een warm welkom bieden aan de nieuwe collega's van Suez. We maken dat ze zich snel geïntegreerd voelen. Dat houdt onder meer een billijke taakverdeling in”, stipt Nicolas Germond aan. Het nieuwe Executive Comité is bijna gelijk verdeeld tussen directeurs van Veolia en het voormalige Suez. Hetzelfde evenwicht geldt voor de managementlaag eronder.

Tweede rode draad: de continuïteit van dienstverlening. “We hebben geen enkel commercieel contract verloren”. Ten derde: retentie, voorkomen dat talentvolle medewerkers het nieuwe bedrijf verlaten. “Er vonden aan beide zijden vertrekken plaats van mensen die zich niet op hun gemak voelden in de nieuwe situatie. Maar die waren niet van kritische aard. De sleutelposities bleven bemand.” Een engagementsmeting bevestigde die loyauteit. “De score bedraagt 89 procent bij de ex-Suezmedewerkers. Dat is een overeenkomstig niveau als bij Veolia”, vertelt Marie Kokot.

Verandering

Marie Kokot wijst op de noodzaak van een verandermanagementplan en -team. "Het is essentieel om te werken met een gedeelde terminologie, dezelfde stappen in gedachten te hebben en te begrijpen dat niet iedereen in het bedrijf dezelfde percepties en reacties zal hebben op verandering. Een integratie van twee organisaties heeft alleen zin als het een gemeenschappelijk doel kent, om sterker te zijn in de uitvoering van de ecologische transformatie. Die visie is gelukt dankzij de complementariteit van onze activiteiten."

De chief hr officer geeft toe dat de convergentie van processen, tools en culturen wat meer tijd vergt. “De gekozen strategie is om het beste van beide werelden te nemen of een derde te creëren. Het project is nog altijd lopende, want je verandert niet gemakkelijk de koers van dergelijke reuzen, met 66 vestigingen in België en bovendien veel werknemers verspreid bij de klanten.”

Het volledige verhaal over Veolia? Dat leest u in de editie van HRmagazine in maart. Dan leert u onder meer hoe Veolia de jonge en oudere generatie inschakelt om aan voldoende talent te komen. En wie de personen zijn die chief hr officer Marie Kokot “echte strijders” noemt.

Foto: Veolia, Ceo Nicolas Germond en chief hr officer Marie Kokot.