Privacyverklaring

Het werk valt één op twee werknemers zwaarder door de pandemie

26 januari 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
shutterstock

Ruim één op twee werkende Belgen geeft aan dat de pandemie hun job zwaarder heeft gemaakt. Vier op tien werknemers zet echter vaak een ‘stoer gezicht’ op om angst en stress te verbergen op de werkvloer.

Een en ander blijkt uit een studie bij meer dan 1.000 Belgen in opdracht van B-Tonic, dochtermaatschappij van verzekeraar Baloise Insurance.

“De nood en aandacht voor welzijn op het werk heeft door de COVID-19-pandemie een echte steroïdeninjectie gekregen. Zowel medewerkers als hun werkgevers beseffen steeds meer het belang van hun fysieke en mentale toestand in hun professionele omgeving”, zegt Siviglia Berto van B-Tonic, dat vandaag zijn trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit in samenwerking met trendwatcher Herman Konings voorstelt.

Digitale stroomversnelling

De pandemie heeft een ongekend grote impact gehad op de menselijke geest en de samenleving. Terwijl de lockdowns het sociale leven verlamden, kwam het professionele leven in een digitale stroomversnelling. COVID-19 heeft de samenleving en de economie met turbokracht gedigitaliseerd. Telewerk werd de norm en Teams verving het praatje aan de koffiemachine. Hoe groot die impact is op het welzijn van de werkende Belg heeft B-Tonic in samenwerking met trendwatcher Herman Konings in kaart gebracht in het trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit.

“De cijfers uit ons onderzoek en de trends die Herman Konings beschrijft, geven duidelijk aan dat de mentale gezondheid van medewerkers en leidinggevenden de komende jaren de belangrijkste zorg voor bedrijven moet zijn,” zo concludeet Siviglia Berto. De managing director van B-Tonic vestigt de aandacht op de vraag hoe mensen voldoende werkplezier en zingeving ervaren en gelukkig blijven op de werkvloer? “Fysiek fitte en gezonde medewerkers zijn één ding. Mentaal gezonde managers, leidinggevenden en medewerkers zijn minstens even belangrijk. Bedrijven moeten het belang beseffen van een preventieve en curatieve totaalaanpak.”

Transformeren naar bedrijven van de toekomst

Bedrijven die nieuwe initiatieven en welzijnsvoordelen willen introduceren, moeten volgens B-Tonic rekening houden met de nieuwe uitdagingen waarmee de werkplek tegenwoordig te maken heeft. Dat betekent goed nadenken en zich laten adviseren over hoe ze welzijnsinstrumenten in hun dagelijkse activiteiten kunnen integreren om de verschillende behoeften van werknemers te ondersteunen. Flexibele werktijden en langdurig werken op afstand zijn daar twee voorbeelden van, maar ook de keuze en inrichting van de kantooromgeving zal cruciaal worden nu medewerkers hun werkplek vooral als ontmoetingsplaats gaan gebruiken.

Het trendrapport.