Privacyverklaring

Hr moet technologisch potentieel voor talentbeheer beter benutten

23 januari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Talent vinden en houden wordt de grootste uitdaging en technologie moet en kan daar een rol in spelen. Veel hr- en juridische professionals vinden dat, maar minder dan vier op de tien werken een technologie-strategie uit voor hr-toepassingen.

Ius Laboris, een internationaal netwerk van advocatenkantoren gespecialiseerd in arbeidsrecht, beloning van het personeel en pensioenen, bevroeg 425 hr- en juridische professionals in 25 landen in Europa en Noord-Amerika.

Grootste uitdaging is talent vinden en behouden

Volgens de meeste ondervraagden (73%) is het vinden en behouden van talent de grootste prioriteit én de grootste uitdaging voor hr. Het onderzoek concentreert zich op de rol van de technologie en toont aan dat die technologie een enorme invloed zou kunnen hebben op hr, vooral op drie gebieden:

  1. Optimalisatie van de rekrutering (25%)
  2. Beheer van thuiswerkers (17%)
  3. Productiviteit op de werkvloer (16%)

Er bestaan oplossingen om de rekrutering te optimaliseren, zoals het gebruik van nauwkeurigere oplossingen op basis van karaktertrekken, voorspellende analytics, hulpmiddelen die evalueren hoe goed iemand past in de cultuur, hoe vaardig iemand is in samenwerking en gezichtsherkenningssoftware die het 'risico' van een individu voor een bedrijf zou kunnen bepalen.

Geen strategie

Maar slechts 8% van de ondervraagden zegt dat ze AI of machineleren gebruiken om te rekruteren. De belangrijkste reden hiervoor is dat vele bedrijven onvoldoende budget hebben. 42% noemt dit de voornaamste hindernis.

Ondanks het enthousiasme van hr-professionals voor het potentieel van technologie - 97% denkt dat technologie een verschil zal maken in hr - voert slechts 37% van de organisaties een strategie uit voor de rol van technologie in hr. Bedrijven zijn daardoor niet in staat om het potentieel ervan volledig te benutten.

Gevaren

De bevraagde professionals zien theoretische en potentiële voordelen van het gebruik van technologie in het rekruteringsproces, bijvoorbeeld op het vlak van 'eerlijkheid'. Tegelijk geven ze die technologie vandaag een erg lage score op dat vlak.

Volgens hen weerspiegelt technologie de vooroordelen van diegenen die de technologie gemaakt hebben en dit geldt ook voor rekruteringstechnologie. Hoe complexer AI wordt, hoe moeilijker het wordt voor mensen om te weten hoe een beslissing genomen werd. Hoewel hr-professionals geen vertrouwen hebben in de technologie, zegt 22% dat ze er toch gebruik van maken, ongeacht het risico op vooroordelen.

Efficiëntie

Dat heeft dan allicht te maken met wat ze het grootste voordeel noemen van rekruteringstechnologie, namelijk efficiëntie.

Bedrijven denken dan aan de mogelijkheid om de ervaring van de kandidaat te verbeteren door bijvoorbeeld chatbots gevoed door AI te gebruiken, zodat werkzoekenden op voorhand meer vragen kunnen stellen.

Ten tweede kunnen algoritmes gebruikt worden om cv's te beoordelen en het proces sneller te laten verlopen, zodat kandidaten vlug een antwoord krijgen.

Ten derde kan software gebruikt worden om het taalgebruik, de toon en de gelaatsuitdrukkingen van de kandidaten te analyseren en deze gegevens te vergelijken met die van andere succesvolle kandidaten.

“Of technologie de sollicitaties nu op een basisniveau filtert of meer gesofisticeerde algoritmes gebruikt, het is essentieel dat hr-professionals bijblijven met de technologische vernieuwingen", zegt Chris Engels, voorzitter van Ius Laboris. "De werkvloer is de voorbije jaren fundamenteel veranderd en de verschuivingen zijn nog in volle gang.”