Privacyverklaring

Is jouw leerinterventie een kostenpost of katalysator?

18 april 2024
Tekst
Sofie Willox

In een snel veranderende bedrijfswereld staat uw organisatie voor behoorlijk wat uitdagingen. Bijleren en omscholen van medewerkers is een must om relevant te blijven. Leerinterventies met een heldere focus op hoger gelegen organisatiedoelen is een gamechanger.

Als uw organisatie diensten of producten levert, dragen deze bij tot het bereiken van organisatiedoelen. Marketingacties, afspraken met toeleveranciers, de werking van de klantendienst of pakweg financiële beslissingen komen niet uit de hemel vallen. Ze worden doordacht bepaald en aangestuurd vanuit een duidelijk vooropgesteld doel: vijf procent meer omzet draaien, de klanttevredenheid met één punt laten stijgen of pakweg een zorg wegnemen. De acties hebben een duidelijke link naar de te bereiken doelen.

Als we naar leerinterventies kijken, ook een investering, is deze link niet altijd even zichtbaar. Nochtans legt een integrale aanpak uw organisatie geen windeieren. Waartoe dragen opleidingen, eLearnings, workshops, coachinggesprekken en teamactiviteiten bij? Meer nog, zijn we wel zeker dat de investering die we in opleiding x steken wel degelijk zal bijdragen tot het gewenste bedrijfsresultaat? Als u zich deze vragen ook wel eens stelt, is het hoog tijd om het ‘waarom’ van leerinitiatieven te bekijken.

Het geheim ligt in het direct koppelen van de leerdoelen aan de strategische doelstellingen van de organisatie. Niet alleen de ROI van leerinterventies verhoogt, maar ook de motivatie van medewerkers wordt aangewakkerd. Dat is wat anders dan ‘brandjes blussen’ met opleidingen, niet wetende wat het oplevert. Jammer genoeg legt hr in de praktijk deze link niet altijd. Maar hoe kan het dan wel?

Van organisatiedoel naar leerinterventie

Er zijn legio modellen voorhanden. In Belgie is het ‘8-veldenmodel’ van Kessels&Smit, The Learning Company een van de meest gekende. Enerzijds worden, cascadegewijs, vier niveaus besproken die nodig zijn om een organisatiedoel effectief te vertalen naar een leeroplossing: organisatiedoel, werksituatie, vaardigheden en leersituatie. Anderzijds worden vier niveaus van evaluatie besproken. Op deze laatste gaan we nu niet in.

Organisatiedoel of -probleem

Leerinterventies die renderen, dragen bij tot het behalen van strategische doelen en het oplossen van problemen. Dit is de ‘raison d’être’ van leerinitiatieven. Waarom investeren we überhaupt tijd en centen in leertraject x of coaching y? Om antwoorden te vinden op deze vraag zal hr gesprekken voeren met hun interne klanten, leiders, die de organisatie aansturen. Hierbij is het slim om op voorhand strategische stukken, meerjarenplannen en visienota’s door te nemen. In deze fase staan we stil waar de nood ligt, waar het ‘pijn’ doet of opportuniteiten liggen. Dat is heel wat anders dan vertrekken vanuit leerinitiatieven zonder te weten waartoe ze bijdragen. In de volksmond ook wel ‘u vraagt, wij draaien’ genoemd.

Volgende richtvragen zijn handig om in het gesprek van wal te steken: wat is de huidige situatie en hoe zou de toekomstige eruit moeten zien? Op welke manier kunnen medewerkers die beter functioneren bijdragen aan de omzet, klanttevredenheid, retentie van medewerkers, kosten,… Welk doel staat het meest onder druk?

Als resultaat van deze fase worden concrete, haalbare organisatiedoelen vastgelegd. De manier hoe daartoe te komen, ligt nog niet vast.

Werksituatie

‘Gedrag wordt beïnvloed door onze omgeving’, daar zijn wetenschappers het over eens. Vanuit die optiek is het niet gek dat de werkomgeving onder de loep wordt gehouden. Die is essentieel om de toepasbaarheid van de geleerde vaardigheden te waarborgen. Als medewerkers de kennis en vaardigheden die ze in trainingen leerden niet kunnen toepassen in hun dagelijkse werk, verliest de training zijn waarde.

Ooit vroeg een organisatie me om een montagetraining te organiseren. En hoewel de opleiding zelf een succes was, stelde ik achteraf vast dat de deelnemers niet beschikten over de nodige software om met het zware Adobe-programma te werken. Hun laptops waren niet krachtig genoeg. Ik kon mezelf wel voor het hoofd slaan. Daar ging de impact van de opleiding. Dit had vermeden kunnen worden door op voorhand dieper in te gaan op de werksituatie van de deelnemers.

Vaardigheden

Eens de werksituatie is bepaald, dalen we af naar het niveau van de te ontwikkelen vaardigheden. Vaardigheidsontwikkeling is in deze een integraal onderdeel van organisatorische groei en succes. Het zorgt er niet alleen voor dat medewerkers over de benodigde competenties beschikken, maar ook continu evolueren om te voldoen aan de veranderende eisen en doelen van de organisatie.

We willen zichtbare gedragingen beschrijven die zullen leiden tot het bereiken van de doelen. Hierbij kunnen kennis, waarden of attitudes beschreven worden in observeerbaar gedrag. Daarnaast is het goed na te denken in welke mate de vaardigheden ontwikkelbaar zijn of niet.

Indien u tijdens het gesprek met uw stakeholder merkt dat het lastig is om vaardigheden te beschrijven, gaat er een knipperlichtje aan. Dan draagt een leerinterventie wellicht niet bij tot de oplossing voor het probleem en investeer je beter in een andere aanpak.

Leerinterventie

Dit niveau gaat over een goed gestructureerde en doordachte leeromgeving. Het gaat niet alleen om wat er wordt geleerd, maar ook om hoe het wordt geleerd. Deze aanpak helpt ervoor te zorgen dat de leerervaring zo effectief en relevant mogelijk is. Bijvoorbeeld leren feedback aan elkaar te geven, leer je niet door alleen een boek te lezen, maar door in de actie te gaan bij leren. Denk hierbij ruimer dan klassieke opleidingen.

Conclusie:

Niet elke opleiding draagt bij tot organisatiedoelen. Dan is het niet gek dat de impact uitblijft. Door te vertrekken van organisatiedoelen en deze cascadegewijs te vertalen naar een concrete leeroplossing, zal het rendement op uw leerinvestering een pak groter zijn. Uw stakeholders voelen zich meer gehoord en hr is hierin een sterke partner die de ‘taal van de business’ spreekt. Tot slot begrijpt de medewerker niet alleen hoe de leerinterventie bijdraagt tot diens persoonlijke ontwikkeling, maar ook het grotere plaatje op organisatieniveau.

https://www.kessels-smit.com/nl/home