Privacyverklaring

Let op met technostress in zijn vele gedaantes

23 oktober 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Tinne Vander Elst (foto IDEWE)

Technologie kan ons leven een stuk vergemakkelijken. Hoewel. Digitalisering zorgt ook voor technostress. Laat stressoren dus niet de voordelen van technologie tenietdoen en voer ze in via een degelijk changemanagement.

Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE peilde in samenwerking met KU Leuven bij 1.027 werknemers en zelfstandigen in België naar de mate waarin zij ‘technostressoren’ ervaren.

Diverse technostressoren

In het onderzoek geeft 21.6% van de respondenten aan een gevoel van onzekerheid over hun werk en hun rol te hebben als gevolg van frequente technologische veranderingen (‘techno-onzekerheid’). Daardoor voelen ze zich constant verplicht om zich bij te scholen over die nieuwe toepassingen.

14,1 procent ervaart ook ‘techno-complexiteit’ (het gevoel dat de job opeens veel moeilijker is geworden door die nieuwe technologie).

13,7% zegt last te hebben van ‘techno-overlading’: technologie dwingt hen om meer, sneller en langer te werken

5,1 percent van de respondenten heeft het gevoel voortdurend gecontacteerd te kunnen worden en steeds verbonden te zijn met het werk door technologieën (‘techno-invasie’).

“We zien dus dat technologie niet alleen vooruitgang, maar ook aandachtspunten met zich meebrengt. Want zeker als mensen verschillende technostressoren tegelijk ervaren, kan dat voor enorme onrust zorgen”, zegt Tinne Vander Elst, onderzoeker bij IDEWE.

“Langs de andere kant blijkt maar 2,6% van de respondenten bang om hun job te verliezen door de mate waarin technologie bepaalde taken kan overnemen. Maar met de opkomst van AI, die ook steeds meer de media haalt, valt te verwachten dat dit percentage zal stijgen: deze ‘techno-onveiligheid’ is dus zeker eentje om extra in het oog te houden voor de toekomst.”

Leeftijd

Volgens het onderzoek verschilt de mate waarin technostress wordt ervaren per leeftijd: 20,8% van de ondervraagde 55-plussers ervaart techno-complexiteit, tegenover 3,7% van mensen tussen 25 en 34 jaar. Ook bij techno-onzekerheid zien we een duidelijk verschil (27,1% bij 55+ tegenover 13.2% bij mensen tussen 35 en 44 jaar).

Kantooromgevingen

Wanneer we op sectoren inzoomen, zien we dat respondenten die in een kantooromgeving werken, meer technologische veranderingen (‘techno-onzekerheid’) ervaren (35.5%) dan in de zorg (18.2%) en het onderwijs (13.7%). Bij de overheid scoort een groter deel van de respondenten (5.8%) hoog op techno-onveiligheid dan in de zorgsector (1.0%).

“Ook frappant is dat respondenten met een diploma en/of werkervaring in de ICT evenveel technostress ervaren als andere werknemers, met uitzondering voor de stressor ‘techno-complexiteit’. Aangezien technologie hun beroep of achtergrond is, zou je eerder verwachten dat ze minder technostress ervaren. Langs de andere kant evolueert hun vak almaar sneller en bedreigt AI mogelijk een aantal ICT-jobs zoals programmeren. Een belangrijk aandachtspunt dus voor werkgevers in die sector en leidinggevenden van ICT-afdelingen: wees hier voldoende waakzaam voor en peil vaak genoeg naar de mate van technostress bij je werknemers”, zegt Tinne Vander Elst.

Werkervaring en welzijn

Wanneer werknemers een of meerdere technostressoren in hoge mate ervaren, heeft dit impact op hun werkervaring. De studie toont algemeen een duidelijk verband tussen de technostressoren enerzijds en

  • minder jobtevredenheid,
  • meer emotionele uitputting,
  • minder bevlogenheid en
  • een minder goede performantie anderzijds.

“We zien ook een positievere houding tegenover het gebruik van technologie wanneer mensen die stressoren minder ervaren,” vervolgt Tinne Vander Elst.

Zo geef je technostress geen kans

“Dat je als bedrijf vooruit moet op het vlak van technologie, daar bestaat geen twijfel over. Technologie kan het werk kwalitatiever, efficiënter en aangenamer maken”, zo observeert Lode Godderis, ceo van IDEWE.

Maar vermijd dat die vooruitgang tenietgedaan wordt door de vijf technostressoren uit dit onderzoek. Godderis: “Bovendien kunnen technologische veranderingen ook leiden tot onder andere sociale isolatie door verminderde menselijke interactie, onpersoonlijke werkomgevingen, privacy- en ethische zorgen en verminderde vaardigheidsontwikkeling. En ook de technologie zelf kan averechts werken: het risico bestaat onder andere dat mensen te véél vertrouwen krijgen in de technologie en daardoor bijvoorbeeld onvoldoende kritisch omgaan met de output van AI-tools als ChatGPT.”

Changemanagement

Gebruik technologie dus als de balans positief is, maar voer die dan in met een solide changemanagementaanpak:

  • betrek de relevante werknemers bij de beslissingen rond technologie,
  • communiceer er goed over en
  • bied voldoende training en andere ondersteuning aan.

Lode Godderis: “Ons onderzoek wijst uit dat er een positieve relatie is tussen deze ‘hulpbronnen’ en het welzijn en de performantie van werknemers.”

Bron IDEWE