Privacyverklaring

Nood aan training voor artificiële intelligentie zwaar onderschat

26 oktober 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
PAVEL DANILYUK - PEXELS

Artificieel intelligente taalmodellen zoals Chat GPT zullen niet meteen ontslaggolven veroorzaken, zo denken bedrijfsleiders en hr-managers. Al onderschatten ze de nood aan voorbereiding bij werknemers op AI.

Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstverlener Acerta, die bij 250 bedrijven peilde naar de impact van artificiële intelligentie op het werk.

  • 82% denken dat ze nog altijd evenveel mensen nodig zullen hebben
  • 14% verwacht dat hun personeelsbestand zal krimpen
  • 4% verwacht zelfs meer mensen nodig te zullen hebben.

Hannelore Van Meldert, experte rekrutering en talentontwikkeling van Acerta Consult, vindt het alvast goed nieuws dat een ruime meerderheid van de werkgevers de technologie niet ziet als een bedreiging. Maar “ook als AI geen, of nauwelijks impact heeft op het aantal medewerkers, zal het een invloed hebben op welke rol die mensen zullen spelen in de organisatie in de nabije toekomst. Artificiële intelligentie zal de inhoud van werk sowieso grondig veranderen de komende jaren.”

Adoptie van AI vraagt training

Is de gemiddelde werknemer wel voorbereid dat AI zijn/haar job binnenkort grondig verandert? De helft van de bevraagde bedrijfsleiders en hr-managers (51%) geeft aan dat hun personeel inhoudelijk nog extra moet worden klaargestoomd om goed met AI-tools te werken. Toch maken heel wat bedrijven nog geen haast met de voorbereiding: 56% van de ondernemingen is nog niet bezig met de bijscholing van hun personeel.

Hannelore Van Meldert: “1 op de 2 werkgevers oordeelt dus dat personeel extra voorbereiden op AI niet hoeft. Nochtans mogen ​ werkgevers niet té gerust zijn in de impact van AI. De adoptie van AI zal maar succesvol zijn als ze gepaard gaat met training op de werkvloer. Naast werknemers die AI-technologie bouwen, zal AI ook een impact hebben op de andere jobs. Bijvoorbeeld over hoe de bijdrage van AI te interpreteren is. Het is aan de werkgever en HR om die voorbereiding te voorzien.”

AI binnen hr

AI-toepassingen zullen ook de werking van de hr-afdeling veranderen. Vandaag worden ze vooral als nuttig ervaren in het hr-domein van rekrutering & selectie – 38% van de werkgevers erkent daar al de meerwaarde. In mindere mate wordt AI ook al geapprecieerd bij talentontwikkeling (25%) en assessments (23%).

Hannelore Van Meldert ziet in het hr-tech landschap al verschillende tools. “Denk aan CV scraping, value screening, turnover predictions ... Zaak zal zijn om het kaf van het koren te scheiden. En vooral om de tools correct te leren gebruiken voor dat waarvoor ze bedoeld zijn en hieromtrent ethische debatten te voeren.”

Data capteren

Hannelore Van Meldert concludeert dat organisaties voor de meeste hr-domeinen nog bezig zijn met stap 1: relevante data capteren.

Verder wordt de technologie al erkend als nuttig om aanbevelingen te doen. We aanvaarden bijvoorbeeld dat artificiële intelligentie data verwerkt tot advies over sollicitanten, of over welke opleidingen voor iemand relevant zijn. We kennen dat van andere toepassingen, bijvoorbeeld dat we series gesuggereerd krijgen op basis van ons kijkgedrag.

Beslissen

Maar finale beslissingen vinden we twijfelachtiger. Voor het nemen van beslissingen spelen immers verschillende criteria en die moeten bovendien worden gewogen. “Dat is veel complexer en daarom niet iets waarvoor we op AI vertrouwen. Het is eerder een goede assistent. We bevestigen daarmee dat werknemers een belangrijke rol zullen blijven spelen en technologie zal hun in die rol moeten ondersteunen waardoor de werknemer meer kwaliteit zal boeken. Op die nieuwe rol zullen werknemers voorbereid moeten worden.”