Corona kleurt keuzes in cafetariaplannen

29 april 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Shutterstock
Corona kleurt keuzes in cafetariaplannen

Dat veel medewerkers telewerken, blijkt nu ook uit hun keuze van extralegale voordelen. Een tweede beeldscherm, een bureaustoel of andere toebehoren voor de thuiswerkplek worden meer gevraagd.  Ook de fiets en extra vakantiedagen klimmen naar boven in cafetariaplannen.

Dat alles blijkt uit een analyse door hr‑dienstverlener ACERTA van de gegevens van 9.000 werknemers met een cafetariaplan.

Multimedia 31 % populairder in cafetariaplan door corona

De coronacrisis drukt haar stempel op de keuzes van werknemers met cafetariaplan. Het segment ‘Multimedia’, waarbinnen ook de uitrusting van de (thuis)werkplek valt, is er sterk op vooruitgegaan tegenover 2020. In vergelijking met vorig jaar, kiezen nu 30,5 % meer werknemers voordelen zoals een pc, tweede scherm, ergonomische bureaustoel, enzovoort.

Ellen Roelants, manager organisation & reward Acerta Consult: “Doordat iedereen beseft dat thuiswerk een blijver is, nemen mensen geen genoegen meer met een ‘reservewerkplek’ ergens in een achterkamertje in hun huis. Ze willen een werkplek met alles erop en eraan: een extra klavier, tweede scherm, directe internetaansluiting, printer, scanner enz.” Ook een ergonomische bureaustoel, een flexdesk waarachter je kan zitten of rechtopstaan, of zelfs een koffiemachine duiken meer op dan vorig jaar.

Fiets haalt auto in

Ook het segment van de mobiliteitsoplossingen blijft populair in cafetariaplannen. Zo’n 17 % van de werknemers kiest voor een bedrijfsfiets of -wagen. De auto blijft voor veel mensen belangrijk, maar verliest toch pluimen (-40,4 % tegenover 2020). De fiets daarentegen kent een stevige groei ten opzichte van vorig jaar: +31,9 %.

Bij dat al ziet Acerta nog weinig leasefietsen. Nog niet leer dan 5,3 % van de werknemers kiest voor een leasefiets via de werkgever. Nochtans zag Ellen Roelants: hoe de fiets meer wordt ingezet in het woon-werkverkeer en “dat zal ook na de pandemie het geval blijven. Meer en meer mensen leasen een fiets van het werk, maar het potentieel blijft nog erg groot. Of deze trend ook betekent dat de auto vanaf nu almaar minder populair wordt, is nog de vraag. Het zou ook kunnen dat mensen de keuze voor een auto hebben uitgesteld, bijvoorbeeld door het thuiswerk of doordat dealers enkel op afspraak of zelfs niet konden openblijven.”

Vakantie populairder dan cash

Zo’n 14 % van de werknemers koopt extra vakantiedagen, een stijging van 23,7 % tegenover vorig jaar. Cash verloning (13,4 %), bijvoorbeeld in de vorm van warrants, blijft ook populair binnen cafetariaplannen, maar voor het eerst zijn vakantiedagen populairder.

Ook de derde pensioenpijler, het pensioensparen, is in trek. Meer dan één op de vijf (22,1 %) werknemers spaart voor zijn pensioen via het cafetariaplan; dat is overigens een lichte daling ten opzichte van 2020 (-4 %).