De roze bril van werkgevers

17 november 2021
De roze bril van werkgevers

Wereldwijd zijn bedrijven best tevreden over hoe hun werknemers zich hebben aangepast aan de nieuwe werknormen tijdens de pandemie. Maar hun werknemers zijn dat een stuk minder. Werkgevers kunnen maar beter werk maken van een diepgaander inzicht in voorkeuren en behoeften van werknemers.

Een en ander blijkt uit het Global Workplace Report van NTT Ltd., een aanbieder van technologische en zakelijke oplossingen. Uit 1.146 interviews (315 interviews in Europa) leert hij dat respondenten bijna unaniem denken dat werken op afstand voor nieuwe uitdagingen heeft gezorgd:

  • 74% van de respondenten zag het rendement van de organisatie onder druk staan;
  • 76% geeft aan dat het uitdagend was voor werknemers en
  • 60% van de hr-managers zag het werknemerswelzijn tijdens de pandemie verslechteren.

Dat weten is één ding, maar ceo’s zien de mogelijkheden van hun organisatie om daar op in te spelen, veel rooskleuriger in dan operationeel personeel dat doet. Ceo´s zijn

  • 20% meer geneigd om te geloven dat hun organisatie de werktijden zeer doelmatig managet;
  • 28% meer geneigd om te geloven dat ze effectief zijn in het voorkomen van een burn-out en
  • 41% meer geneigd om zeer tevreden te zijn met de employee experience van hun organisatie.

Deze kloof in perceptie verklaart wellicht waarom

  • slechts 38% van de werknemers zegt dat hun werkgever volledig om hun gezondheid en welzijn geeft en
  • slechts 23% zegt dat ze volledig tevreden aan het werk zijn.

Opvallende herwaardering van werk en privéleven

Ook als het gaat over voorkeuren rond telewerken, is de bril van het topmanagement eerder troebel. Op de vraag of ze zouden kiezen voor thuiswerken, hybride werken of volledig op kantoor, antwoorden werknemers als volgt:

  • 30% verkiest thuiswerken,
  • 30% wil liever hybride werken en
  • 39% wil volledig op kantoor werken.

Nochtans denkt 73% van de organisaties dat  werknemers de voorkeur aan werken op kantoor geven, terwijl in feite slechts 39% van de werknemers full time op kantoor wil werken.

De behoeften van werknemers zijn dus gecompliceerder dan organisaties inschatten en ze doen er goed aan om dit vraagstuk goed te beoordelen, zo waarschuwt Alex Bennett van NTT Ltd. De balans tussen werk en privéleven en de reistijden zijn nu de twee belangrijkste criteria als mensen nadenken over waar ze gaan werken. “Dus als bedrijven goed presteren op het gebied van personeels- en werkplekstrategie, heeft dit een echt concurrentievoordeel."

Data 

Die roze bril heeft mede te maken met een gebrek aan duidelijke data en inzichten. Slechts 37% van de organisaties heeft gestructureerde Voice of Employee-programma's en 31% maakt gebruik van real-time sentimentanalyse.