Privacyverklaring

GSK en stad Namen aantrekkelijkste werkgevers

25 april 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Stad Namen by Randstad

Voor het 24e jaar op rij onderzocht hr-dienstverlener Randstad de aantrekkelijkheid van de grootste werkgevers in België. Voor het tweede jaar op rij is GlaxoSmithKline (GSK) de aantrekkelijkste werkgever. Bij de lokale besturen is dat de stad Namen. Een aantrekkelijk loon, een goede werk-privébalans en een prettige werksfeer zijn anno 2024 de belangrijkste criteria om voor een bedrijf of organisatie te kiezen.

GSK is een vaste waarde en won al vijf keer de Randstad Award. Ook in 2004, 2008, 2014, 2016 en 2023 wist het bedrijf de hoofdprijs te verzilveren. De employer brand van GSK vertoont geen zwakke plekken. Het bedrijf scoort het best op vlak van financiële gezondheid, loon en voordelen en toekomstmogelijkheden. GSK scoort op bijna alle criteria beter dan het globale gemiddelde. Alleen op het vlak van ‘balans werk-privé’ zit GSK net onder het gemiddelde.

“Meer nog dan een award is het een bevestiging van de niet aflatende inzet van onze 9.000 medewerkers en het vertrouwen dat ze stellen in onze missie”, zegt Isabelle Leclercq, hr-verantwoordelijke voor GSK België. “Deze positieve perceptie versterkt ons in het aantrekken van het beste talent, wat essentieel is als we ons doel willen bereiken: ziekte voor blijven door wetenschap en technologie.”

Naast GSK, SGS en DPG Media maken ook Brussels Network Operation (BNO), Colas, Brussels Airport, VRT, Roularta Media Group, TUI en UCB deel uit van de top 10.

Stad Namen

Bij de lokale besturen wint de stad Namen voor de tweede keer, net voor Brussel en Gent. Maxime Prévot, burgemeester van Namen, ziet dit als “een erkenning van het werk dat door de Namense actoren is verricht, zowel door de gekozen functionarissen als door de administratie, om de bekendheid van de stad als werkgever, maar vooral haar aantrekkelijkheid te versterken. Bijna zes op de tien mensen geven aan geïnteresseerd te zijn om binnen onze instelling te werken.”

Niet veeleisender

Ondanks de grote krapte op de arbeidsmarkt nemen de eisen die medewerkers stellen aan werk(gevers) niet toe. Thuiswerk blijft met een elfde plaats ver achter de traditionele sterkhouders loon en voordelen, balans werk-privé, werksfeer en werkzekerheid. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het 24ste onderzoek van hr-dienstverlener Randstad naar de employer brands van de grootste privéwerkgevers en lokale besturen in België bij 12.000 respondenten.

Vorig jaar scoorde locatie van het bedrijf - ietwat verrassend - een vijfde plaats. Door de opkomst van thuiswerk was de verwachting dat dit kenmerk aan belang zou verliezen. Dit gebeurt nu met een jaar vertraging, want het zakt naar een negende plaats. Ook werkzekerheid daalt lichtjes en is nu de minst aantrekkelijke van de top vier. Dat is in lijn met de krapte op de arbeidsmarkt. In tijden van crisis staat werkzekerheid op nummer een.

De opvallendste wijziging komt door een verandering aan de vraagstelling. Het criterium diversiteit & inclusie werd vervangen door ‘het bieden van gelijke kansen’. Deze nieuwkomer komt onmiddellijk binnen op een vijfde plaats. Dit terwijl diversiteit & inclusie altijd onderaan de lijst bungelde. Dit is een belangrijke les voor hr en bedrijven. Om een breed draagvlak te creëren, moeten bedrijven het misschien meer hebben over het bieden van gelijke kansen in plaats van diversiteit en inclusie. De inhoud is dezelfde, maar de verpakking is anders.

GSK by Randstad