Privacyverklaring

“De meeste organisaties passen bedrijfscultuur niet goed toe”

21 augustus 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Katleen De Stobbeleir

Bedrijven met de juiste cultuur zullen de war for talent winnen, maar eenvoudig is dat niet. Dat stelde professor Katleen De Stobbeleir van Vlerick Business School tijdens haar presentatie op de conferentie ‘The cfo of the future’.

… and talent has won”, hoor je wel eens zeggen als het gaat over de war for talent. Jobkandidaten staan nog steeds in de beste positie. Er is nog steeds een schaarste aan geschikte profielen en bedrijven wedijveren met elkaar om ze aan zich te binden. Professor De Stobbeleir wijst erop dat de concurrentiestrijd echter niet stopt met de aanwerving. Vorig jaar zou zeventig procent van de werkgevers zich zorgen hebben gemaakt over een mogelijk vertrek van medewerkers. Die personeelsleden zijn niet tevreden: 39 procent zegt ongelukkig te zijn op het werk. 55 procent van hen ziet zichzelf niet bloeien en groeien (thrive) in de huidige omgeving.

Me, myself and I

De onvrede heeft er ook mee te maken dat die medewerkers, en zeker de jongere generatie, heel hoge eisen stellen. Ze willen al hun voorkeuren ingewilligd zien, met vooraan flexibiliteit, een goede bedrijfscultuur, een goed loon en arbeidsvoorwaarden aangepast aan hun individuele noden. Dat alles in een tijdsbesteding van negen tot vijf. “Bedrijven moeten beseffen dat het niet helpt om in te gaan op al die eisen. De focus op me, myself and I zal hen niet helpen om de war for talent te winnen. Ik raad aan om de nadruk te leggen op de loopbaan en minder op de beloning”, zegt Katleen De Stobbeleir.

Bedrijfsdoelstellingen behalen

Zij wijst op het belang van talentmanagement gericht op inclusiviteit, productiviteit en cultuur. Vooral op dat laatste aspect kunnen bedrijven nog grote stappen vooruitzetten. De professor toont aan dat de meeste organisaties cultuur niet goed toepassen. Bedrijfscultuur is zoveel meer dan het jaarlijkse personeelsfeest of een wekelijkse drink. Het is net tijdens de werkuren dat die bedrijfscultuur zich manifesteert. Dat gebeurt in de manier waarop de organisatie aandacht heeft voor het behalen van haar bedrijfsdoelstellingen en hoe ze gedrag van de medewerkers beloont of afstraft in functie daarvan.

Geïndividualiseerde loopbanen

De manier waarop je beslissingen neemt, bepaalt ook de bedrijfscultuur. Is die bijvoorbeeld gebaseerd op data of is er een no rules rule zoals bij Netflix? Daarnaast kunnen specifieke acties of rituelen ook een emotionele band scheppen. Zo organiseert Vlerick vrijwilligerswerk voor de medewerkers. In ziekenhuizen moeten morbidity & mortality (M&M)-sessies verplegers en dokters laten reflecteren over de kwaliteit van de zorg.

Bedrijven kunnen wel niet om de vraag naar inclusiviteit heen, met steeds meer geïndividualiseerde loopbanen. Daarbij is de productiviteit op de lange termijn van groot belang. Bedrijven moeten medewerkers ondersteunen in hun groei om zeker te zijn dat ze inzetbaar zijn en blijven.

Drie slogans

Katleen De Stobbeleir vat haar betoog als volgt samen:

  1. One size does not fit all: een werkplek aangepast aan het individu zal blijven bestaan.
  2. Us>me: het geheel is belangrijker dan het individu. Probeer dan ook niet om in te gaan op de verwachtingen van elk individu.
  3. Focus op de loopbaan, niet op de beloning.