Het vertrek van een facility manager kan een bedrijf voor grote uitdagingen stellen, vooral als dit onverwacht gebeurt. Continuïteit waarborgen en snel handelen is niet enkel belangrijk om de dagelijkse werkzaamheden niet te verstoren. Het is ook cruciaal om on track te blijven om de strategische doelstellingen te halen. Interim facility management kan hierbij zowel een snelle als duurzame oplossing bieden. Hoe bereid je je als organisatie voor op een onverwachte personeelswissel en welke stappen kan je nemen om de continuïteit te waarborgen?
Een plotseling vertrek van een facility manager heeft niet alleen operationele gevolgen, maar ook een strategische impact. Dat de rol van een facility manager steeds meer verschuift naar een strategische partner, zorgt bijgevolg voor grotere risico’s bij een vertrek. Dit kan dus gaan van een verstoring van de dagelijkse werkzaamheden tot een vertraging in strategische projecten of doelstellingen. Bovendien kan het ontbreken van duidelijk management ook leiden tot verminderde productiviteit, communicatieproblemen en een gebrek aan richting in het facilityteam. Dit kan op zijn beurt leiden tot een daling in de kwaliteit van de dienstverlening.
Het inschakelen van een interim facility manager kan deze risico’s beperken. Interim-managers brengen vaak een schat aan ervaring en een frisse blik mee. Ze zijn gewend om zich snel in te werken in nieuwe organisaties en kunnen onmiddellijk beginnen met het aanpakken van dringende zaken. Bovendien kunnen ze vaak rekenen op een breed netwerk aan collega-deskundigen voor specifiek advies en best practices. Ze kijken met een nieuwe focus naar jouw uitdagingen en bieden vanuit hun ervaring gepaste oplossingen. Met tijdelijke opdrachten krijg je de benodigde ervaring op een flexibele en kostenefficiënte manier binnen. Zo kun je je als organisatie volledig richten op je eigen sterktes en maximaal investeren in wat jouw organisatie het meest nodig heeft.
Bij elke intake wordt geformuleerd hoe beide partijen de opdracht zien en wordt er samen bepaald wat de succesfactoren en pijlers voor de samenwerking zijn. Die vormen de basis om elke inspannings- of resultaatovereenkomst af te bakenen en de kwaliteit van de geleverde diensten regelmatig te evalueren. In overleg wordt bepaald welk medior of senior profiel je organisatie nodig heeft, met welke bezetting en voor welke tijdsperiode. Vanaf de eerste dag integreert de interim facility manager zich in je organisatie: hij of zij maakt zich je doelen en missie eigen en realiseert stap voor stap de opdracht.
Bij het kiezen van een interim-partner is het belangrijk om aandacht te besteden aan de volgende punten:
Onverwachte personeelswisselingen hoeven dus geen breuk in de continuïteit te betekenen als je goed voorbereid bent en snel handelt. Door een risicoanalyse te maken, een gedetailleerd functieprofiel op te stellen en een intensief inwerkprogramma te implementeren, kunnen organisaties de overgang soepel laten verlopen. Het selecteren van de juiste interim-partner met de nodige ervaring, flexibiliteit en kwaliteit, helpt om de facilitaire dienstverlening te bestendigen en zelfs op termijn te verbeteren.
Facility Management speelt een cruciale rol op strategisch niveau en een interim facility manager biedt een flexibele en efficiënte oplossing om je strategische doelen te ondersteunen en continuïteit te waarborgen bij onverwachte personeelswisselingen.
—
Facilicom Solutions biedt een breed scala aan management- en adviesdiensten om je organisatie te optimaliseren. Ons team is gespecialiseerd in verschillende zaken, zoals het optimaliseren van je facilitaire organisatie, verhuizings- of renovatieprojecten, tijdelijke vervanging van facilitaire medewerkers en aanpassingen aan nieuwe strategische doelen. We ondersteunen bij digitalisering, flexibel werken, duurzaamheidsdoelen, en het ontwikkelen van een toekomstgerichte werkomgeving. Daarnaast zijn we expert in het aansturen van diensten, contractbeheer en facilitair medewerkers, en in het implementeren van Facilitair Management Informatie Systemen (FMIS).
Wens je graag meer info? Neem dan een kijkje op www.facilicom.be/nl/facility-management.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.