Privacyverklaring

Vijf rekruteringsfouten en hoe ze te vermijden

7 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Neelie Verlinden by Nicolas Herbots

Neelie Verlinden van Academy to Innovate HR geeft tijdens HRtech vijf tips om de kracht van rekruteerders te versterken. Vaak staan rekruteerders ietwat geïsoleerd in het hr-werkveld. Gevolg: kandidaten houden een minder fraaie ervaring over aan hun sollicitatie en nieuw aangeworven collega’s vertrekken vroegtijdig. “Ken je als rekruteerder de memorabele momenten in het aanwervingsproces van die nieuwe collega?” Vijf rekruteringsfouten en hoe ze te vermijden.

1. Rekruteringsfout 1: rekruteerders beschikken over te weinig data

Rekruteerders weten de vacature en de toekomstige werkgever meestal goed te verkopen aan kandidaten. Maar de informatie over de brede context geraakt onvoldoende tot op hun bord. Rekruteerders weten nauwelijks waarom medewerkers blijven of ontslag nemen, ze kennen de gedetailleerde resultaten van engagementsonderzoeken niet, tasten in het duister over de criteria voor interne promotie en zijn niet op de hoogte van de toekomstige workforce planning. Dat gebrek aan data drukt op de kwaliteit van de aanwervingsgesprekken. Tip voor rekruteerders: ga consequent achter de data aan.

2. Rekruteringsfout 2: weinig aandacht voor preboarding

Preboarding is de fase tussen de handtekening onder de nieuwe arbeidsovereenkomst en de effectieve eerste werkdag. Die fase kan een paar weken tot drie maanden overspannen. De preboarding biedt een krachtige opportuniteit om de band met de toekomstige nieuwe collega aan te halen en te verdiepen. Je kan proactief al administratieve documenten verwerken en interessante informatie uitwisselen. Het houdt de medewerker betrokken en enthousiast. Onderzoek wijst uit dat een kwalitatieve preboarding de retentie versterkt met 82 procent. Tip voor rekruteerders: wees beschikbaar voor vragen en onderhoud proactief contact met de nieuwe collega zodat er geen vervelende stilte valt.

3. Rekruteringsfout 3: een employer brand die niet authentiek is

Of je het nu wil of niet, elke werkgever heeft een employer brand. Want kandidaten hebben een perceptie over een organisatie. Ken je als rekruteerder de belangrijkste drijfveren die mensen aantrekt tot jouw werkgeversmerk? Getuigenissen van medewerkers over hun job, bestaan vaak uit vooraf uitgeschreven scripts. Kandidaten doorprikken dat soort aanpak. Verzamel als rekruteerder daarom feedback over jouw employer brand. Ga op zoek naar de echte ambassadeurs van de organisatie. Tip voor rekruteerders: Be real, ga enkel aan de slag met authenticiteit.

4. Rekruteringsfout 4: slechte relatie tussen de rekruteerder en de aanwervende manager

Het is finaal de aanwervende manager die de knoop doorhakt over een kandidaat. Hoe hard de inspanningen ook zijn die de rekruteerder heeft geleverd. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn voor rekruteerders en kandidaten. Tip voor rekruteerders: organiseer structureel en regelmatig contactmomenten met managers om proactief aan relatiemanagement te doen. Dat faciliteert open en vertrouwelijke communicatie tijdens het rekruteringsproces.

5. Rekruteringsfout 5: vergeet memorabele momenten

Elke medewerker kent de momenten nog die de doorslag hebben gegeven om te beslissen tot jouw organisatie toe te treden. Bijvoorbeeld een telefoontje van de rekruteerder naar de kandidaat daags voor een interview, om hem goed te informeren en op zijn gemak te stellen. Vraag je als rekruteerder na de aanwerving aan de nieuwe collega hoe hij het rekruteringsproces heeft beleefd? Het bevragen van memorabele momenten levert een schat aan kwalitatieve informatie op. Tip voor rekruteerders: maak een lijstje van memorabele momenten en integreer ze in je rekruteringsproces om er een fantastische kandidatenbeleving van te maken.

Bron: HRtech.be