Privacyverklaring

Draag zorg voor de bedrijfscultuur

17 oktober 2024
Tekst
Christophe Lo Giudice
Beeld
Laetitia Mahieux by Christophe Lo Giudice

Extra Shop is het atypische ondernemersavontuur van een Vlaams koppel dat door de jaren heen een keten van 44 winkels heeft ontwikkeld, verspreid over Wallonië. Hr-manager Laetitia Mahieux deelt de factoren die het familiebedrijf tot een Belgisch succesverhaal hebben gemaakt. “De bedrijfscultuur behouden is een dagelijkse uitdaging.”

Stephan Lesage en Greet Huysentruyt openden hun eerste winkel in Comines in 1992. Tussen 2002 en 2009 werden veertien nieuwe Lediscount-winkels geopend. De ontwikkeling zette zich door en in 2015 werden alle vestigingen samengebracht onder de naam Extra Shop. Het resultaat? Wat begon als een bescheiden winkel van honderd vierkante meter is uitgegroeid tot een succesvolle keten met 44 winkels in Wallonië.

Opvallend is dat de verkopers deeltijds werken, met een werkweek van slechts 24 uur. "Dit heeft te maken met de wens om een evenwicht te bewaren tussen werk en privé”, zegt Laetitia Mahieux. “De medewerkers werken drie volle dagen per week. Dat draagt bij tot een betere balans en een sterkere betrokkenheid dan bij een werkweek van vijf dagen met halve werkdagen. De winkelmanagers werken voltijds, net zoals de districtsmanagers die toezicht houden op maximaal vijf winkels. Maar door de pandemie is de arbeidsmarkt veranderd en zijn er nieuwe werkculturen ontstaan. De crisissen volgen elkaar op en de tijden zijn ook moeilijker. Daarom bieden we nu de mogelijkheid om 32 uur per week te werken voor diegenen die meer uren willen maken.“

Geef prioriteit aan opleiding

Naarmate het bedrijf groeide tot een vijftiental winkels, besefte het management begin jaren 2010 de noodzaak van een gestructureerde hr-aanpak. Extra Shop rekende op de ervaring van Gerd Bellemans, familie van Stephan Lesage en voormalig hr-directeur van Thermote & Vanhalst. Hij werd in 2008 uitgeroepen tot hr-manager van het jaar. Laetitia Mahieux kwam in 2015 bij het bedrijf als districtsmanager en speelde een belangrijke rol in het ontwikkelen van het opleidingsprogramma. "Destijds was er weinig gestructureerde opleiding. De medewerkers werden on-the-job opgeleid. We hebben toen een opleidingsafdeling opgezet en een structuur gecreëerd waarbij interne medewerkers werden opgeleid tot begeleiders."

Nieuwe verkopers doorlopen nu een traject van vier weken in een 'opleidingswinkel’. “Alle medewerkers krijgen vervolgens trainingsdagen over verschillende onderwerpen, waaronder een meer diepgaande benadering van klantenservice, maar ook over productkennis”, legt Laetitia Mahieux uit. Nieuwe managers volgen van hun kant een zes maanden durend opleidingsprogramma. Daarna krijgen ze ook regelmatig trainingen, bijvoorbeeld over coaching of organisatie en planning. “Onze opleidingen worden altijd gezamenlijk ontwikkeld in workshops met input van verkopers, winkelmanagers, districtsmanagers en mezelf. Dit helpt ons de behoeften te identificeren en de juiste leermethoden te kiezen. Veel ideeën komen rechtstreeks van de werkvloer.”

Oorspronkelijke bedrijfscultuur respecteren

Begin 2021 werd Laetitia Mahieux benoemd tot hr-directeur. Naast payroll, werving, evaluaties en opleiding is het haar taak om de bedrijfscultuur te behouden, terwijl het bedrijf blijft groeien en mogelijk de Vlaamse markt gaat betreden. "De bedrijfscultuur behouden is een dagelijkse uitdaging", merkt ze op. We respecteren de waarden die we hebben bepaald als die van Extra Shop. Bijvoorbeeld, al onze medewerkers worden aangesproken met hun voornaam, en niemand is gereduceerd tot een nummer."

Tot de kernwaarden behoren authenticiteit, respect en empathie. "We vragen van elke medewerker om zichzelf te zijn en geen masker op te zetten. Dit betekent ook dat ze durven zeggen wat ze denken." Verder is er de waarde van zuinigheid en duurzaamheid: "We beheren de winkels alsof ze ons eigen bedrijf zijn, zoals een goede huisvader." Enthousiasme en teamwork zijn ook cruciale waarden. Mahieux benadrukt vooral het belang van samenwerking tussen het hoofdkantoor en de winkels. "In veel bedrijven is er een kloof tussen het hoofdkantoor en de winkels. Bij ons werken we echt samen.

Medewerkers blijven ontwikkelen

Een andere belangrijke waarde is betrokkenheid. "We verwachten van iedereen dat ze relevante informatie delen om voortdurend te verbeteren. Dat streefden onze oprichters ook na", besluit Mahieux. “Wanneer een medewerker een idee heeft of denkt dat een bepaalde werkwijze moet veranderen, luisteren we. Als blijkt dat een procedure moet worden aangepast, passen we die aan. Dit is enorm motiverend voor de medewerkers. We zorgen er ook voor dat onze winkelmanagers en districtsmanagers zo weinig mogelijk administratief werk hebben, zodat ze dicht bij hun teams staan en direct contact met de werkvloer hebben. Dit draagt ertoe bij dat onze medewerkers blijven en zich verder ontwikkelen.”

Dit artikel is verschenen in Htag by Références, de Franstalige partner van HRmagazine. Interesse in een membership? Contacteer ons gerust voor meer informatie.