Privacyverklaring

Geslaagde digitale upskilling bij Coca-Cola

26 augustus 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Pascale Valkaert

Hoe ontwikkel je de digitale vaardigheden van operationele medewerkers? Coca-Cola Europacific Partners zette in op upskilling door 850 werknemers door een digitale transformatie te sturen. Iedereen doet verplicht mee. Een win-winsituatie want de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van de medewerker groeit. “Luisteren naar je doelgroep is de sleutel tot succes”, vertelt Pascale Valkaert.

Pascale Valkaert is learning & development professional bij Coca-Cola Europacific Partners (CCEP). Ze trekt het project om de skills van de operationele medewerkers in logistiek en productie op één lijn te brengen en hen voor te bereiden op de digitale transformatie. De aanvankelijke realiteit was confronterend. “Er bestond een digitale kloof om te dichten. Sommigen bezitten een vleugje kennis, anderen stonden nog aan de startlijn.”

Om de betrokkenheid van de medewerkers te verhogen, organiseerde Pascale Valkaert een anonieme bevraging. Wat bleek: ook de medewerkers zelf waren vragende partij om hun kennis op peil te brengen. Coca-Cola Europacific Partners opteerde voor een ontwikkeling in drie activiteitsdomeinen: mailverkeer via outlook aanleren, maar ook de kennis van het interne hr-systeem (bijvoorbeeld voor beheer overuren, verlofaanvragen en e-learnings) en de documentendatabank met werkinstructies verhogen. Een intaketest met vragen over deze drie domeinen legde het startersniveau vast. Wie slaagde voor de test, kreeg een vrijstelling.

Syndicale partners

De feedback van de testgebruikers koppelde Pascale Valkaert terug naar de externe partner Flowsparks die de leermodules bouwt en optimaliseert. De actieve betrokkenheid van de operationele medewerkers in de verschillende fases van het leertraject, maakt de opdracht voor hen behapbaar en begrijpelijk. “Aandachtig en intensief luisteren naar je doelgroep is ontzettend belangrijk. Zo creëer je een product op hun maat. Ze appreciëren dat Coca-Cola voor hen die inspanning levert.”

De sociale partners zijn mee in het verhaal. De afgevaardigden voelen dezelfde nood aan digitale upskilling en hebben die behoefte gecapteerd op de werkvloer. De deelname is verplicht voor elke medewerker. Die collectieve verplichting verlaagt de drempel tot deelname. Sommigen hadden meer tijd nodig om te oefenen, anderen behaalden sneller het gevraagde niveau. “Het programma moest toegankelijk zijn en tegelijk een veilige omgeving bieden. Bepaalde jonge collega’s zijn onzeker omdat ze slechts over beperkte digitale vaardigheden beschikken.”

Pascale Valkaert is persoonlijk wekelijks fysiek aanwezig op de werkplek. Ook de buddies voor de medewerkers en de leidinggevenden zijn zichtbaar en aanspreekbaar.

Resultaten van upskilling

De kennis van de drie activiteitsdomeinen mailverkeer, hr-systeem en documentendatabank is opmerkelijk verbeterd. Medewerkers voelen minder schroom om spontaan aan het computerscherm plaats te nemen om mails te checken of het hr-systeem te consulteren. “De operationele organisatie is verbeterd. De medewerkers leren sneller bij, wat een noodzaak is aan een computergestuurde productielijn. De efficiëntie is toegenomen. Hadden we deze oefening niet gedaan, dan ontstond er op termijn een significant probleem.”

De kostprijs van het project is aanvaardbaar. Pascale Valkaert: “Je verdient de inspanning terug, zeker op lange termijn. De zelfstandigheid van werken neemt toe. En je medewerkers zijn autonomer en voelen zich zelfverzekerder.” Haar advies voor andere bedrijven is om actief te luisteren naar de doelgroep. Want operationele medewerkers hebben een verschillend profiel dan kenniswerkers op kantoor. “Werk daarom zeker met een testpubliek. En maak een sterke businesscase om alle belanghebbenden te overtuigen.”