Privacyverklaring

Leren is geen doe-het-zelfproject voor werknemers bij Brico

26 augustus 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Pauline Thierens

Na de invoering van duaal leren, het bouwen van warme connecties met scholen en het opleiden van interne mentoren, ontving hr-manager Pauline Thierens de prijs voor ‘Nieuwkomer’ tijdens de Retail Run 2024. “We hebben veel te danken aan afdelingsverantwoordelijken en winkelmanagers die hun rol als people manager opnemen.”

De Retail Run is “een etalagemoment voor ondernemingen, scholen en overheid”, aldus Pauline Thierens. De doe-het-zelfketen raakte onder de radar en moest opnieuw meer zichtbaarheid genereren op de arbeidsmarkt. Via sectorfederatie Comeos bouwde het bedrijf opnieuw warme contacten met het onderwijsveld. Dat kwam ten goede aan het werkgeversmerk van Brico.

Hr-manager Pauline Thierens koos ervoor om af te stappen van gefragmenteerde leerinitiatieven en van Brico een leerbedrijf te maken. Leren is het instrument om de interne personeelsmobiliteit te stimuleren en een hefboom om vacatures in te vullen. Dat start bij studenten die de kans krijgen om via een stage of via duaal leren proeven van de jobs in de winkelketen. Dat soort initiatieven betekent een springplank naar een vaste job. Daarnaast wil Brico alle medewerkers in een leermodus brengen en interne mentoren inschakelen om jongeren op te leiden en te integreren.

Mentorschap

Onder meer via speeddating en contactsessies capteren Pauline Thierens en de winkelmanagers de interesse voor retail bij de studenten in het middelbaar onderwijs en de graduaats- en bacheloropleidingen. “We verwachten dat ze onze drie bedrijfswaarden uitdragen: open, actief en positief. Vervolgens leren ze de nodige vaardigheden on-the-job.” Stages vanuit de graduaat- en bacheloropleidingen leiden zelfs tot aanwervingen op het functieniveau van afdelingsverantwoordelijke.

“Onze medewerkers consulteren de interne leerplatformen. De investering in kennis en vaardigheden zorgt voor vlot draaiende winkels. Op de jaarlijkse makersfair zijn de medewerkers welkom. Dat is een beurs waar alle leveranciers aanwezig zijn om productnieuws te delen.” De Brico-medewerkers leren op hun beurt van de studenten op de werkvloer via omgekeerd mentorschap. Bijvoorbeeld digitale vaardigheden, samenwerking met jongeren, feedback geven en ontvangen.

De mentoren staan geëquipeerd in hun opdracht om de jongeren te begeleiden. Ze leren duidelijk te communiceren en de relatie met de scholen te verzorgen.

Tevreden klanten

Opmerkelijk: de net promotor score (NPS) die de klantentevredenheid in kaart brengt, verbetert. Al geeft Pauline Thierens toe dat de rechtstreekse link met de leerinitiatieven niet expliciet is gemeten. Maar de NPS-score voor vriendelijkheid, kennis en kunde van de medewerkers gaat in stijgende lijn.

Andere winst is de toenemende interne doorgroei, zowel binnen de winkels als naar de centrale hoofdzetel. “Ruim 80 procent van de vacatures op niveau van winkelmanager en afdelingsverantwoordelijk vullen we met interne kandidaten in.”

Technologie

Digitaal leren heeft z’n intrede gedaan, ook bij Brico. E-learnings, trainingssessies via Teams hebben hun plaats veroverd naast de klassikale opleidingen en de mentorbegeleiding. “Maar niet iedereen is voldoende tech-savvy. Dat is een proces, waarbij we elke individuele persoon begeleiden om op het gewenste niveau te komen. Of dat een arbeidsintensief proces is? We hebben veel te danken aan afdelingsverantwoordelijken en winkelmanagers die hun rol als people manager opnemen.”