Privacyverklaring

Meer dan vier op de tien werknemers volgden afgelopen jaar geen opleiding

26 maart 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Annelies Baelus

Sinds begin dit jaar hebben veel werknemers in het kader van de arbeidsdeal het recht om vijf dagen per jaar opleiding te volgen via hun werkgever. Maar de animo bij werknemers voor vijf volledige opleidingsdagen per jaar is niet zo groot. 43 procent van de werknemers volgde afgelopen jaar geen enkele opleiding. Vooral arbeiders en 55-plussers volgen op dit moment minder opleidingen dan gemiddeld.

Helft van bedrijven biedt vijf opleidingsdagen per jaar aan

Sinds begin dit jaar hebben veel werknemers het recht om minstens vijf dagen opleiding per jaar te volgen via de werkgever. Dat is een van de maatregelen uit de Arbeidsdeal, die eind 2022 werd afgeklopt. Sommige sectoren hebben in een lager aantal opleidingsdagen voorzien.

Bijna de helft van de bedrijven (45 procent) heeft vorig jaar al meer dan vijf opleidingsdagen aangeboden aan zijn werknemers, nog voor het een verplichting was. Maar 8 procent voorzag in geen enkele opleidingsdag. Twee op de drie bedrijven (66 procent) stellen opleidingen voor aan die werknemers die ernaar vragen. Daarnaast lijkt het krijgen van promotie een moment waarop werknemers wel opleiding aangeboden krijgen (36 procent). Een kwart van de bedrijven (27 procent) biedt bewust opleidingen aan aan werknemers die het bedrijf mogelijk willen verlaten. In de meeste gevallen (83 procent) krijgen alle werknemers in een onderneming wel evenveel kansen om opleidingen te volgen.

Weinig animo voor vijf verplichte dagen opleiding

Ook al is het individueel opleidingsrecht al een tijdje in voege getreden, er is nog weinig animo bij werknemers om effectief vijf opleidingsdagen per jaar op te nemen via de werkgever. Dat blijkt uit het jaarlijkse werkgevers- en werknemersonderzoek van Acerta Consult, uitgevoerd door onderzoeksbureau Indiville. 43 procent van de werknemers volgde het afgelopen jaar geen enkele opleiding, een kwart (25 procent) volgde al vijf dagen of meer. Vooral arbeiders en oudere werknemers volgen minder opleidingen dan gemiddeld. 56 procent van de arbeiders volgde afgelopen jaar geen opleiding, bij de 55-plussers gaat het om de helft.

Ook in 2024 worden werknemers niet echt warm van extra opleidingsdagen. Iets minder dan de helft (47 procent) wil dit jaar het individuele opleidingsrecht van (minstens) vijf dagen volledig gebruiken. Drie op de tien willen dit jaar minder dan vijf opleidingsdagen opnemen. De overige 23 procent weet nog niet hoeveel opleidingen hij/zij wil volgen.

Relevant blijven

“De resultaten van onze bevraging tonen aan dat werknemers alleen opleiding willen volgen als ze het zinvol vinden”, zegt Annelies Baelus, expert opleidingen bij Acerta Consult en docent aan de VUB en UCLL. “Opleidingen sluiten best aan bij het werk dat iemand doet of zal moeten doen in de toekomst. Ook zijn opleidingen soms nodig om medewerkers nieuwe functies te laten opnemen in de organisatie of gewoon om relevant te blijven in het licht van een snel veranderende bedrijfsomgeving. Wanneer organisaties dat in de verf zetten én hun opleidingsbeleid daarrond opbouwen, zullen die opleidingen ook als zinvol worden ervaren en zal de bereidheid om die opleidingen te volgen, groter zijn.”

Opleidingsplan

Werkgevers met minstens twintig werknemers moeten hun opleidingsbeleid in een opleidingsplan gieten. De deadline daarvoor nadert (31 maart). Uit een bevraging van Acerta bij kmo’s eind vorig jaar bleek dat vier op de tien kmo’s een opleidingsplan klaar hebben (https://hrmagazine.be/nl/posts/vier-op-de-tien-kmo-s-hebben-opleidingsplan-klaar), een derde is ermee bezig, maar drie op de tien moesten nog de nodige actie ondernemen.

“Hoeveel opleiding nuttig en/of nodig is, kan nogal verschillen naarmate de functie van de werknemer of de sector en het type bedrijf”, zegt Annelies Baelus. “De uitdaging zal vooral zijn om te zoeken naar hoe werknemers zelf vragende partij kunnen worden om een vorm van opleiding te volgen. Dit is ook het doel van het opleidingsplan, dat een leerklimaat moet creëren en in een aanbod aan opleidingen voorzien dat relevant en nodig is. En dat verschilt per functie, per activiteit en moet bovendien passen in het loopbaanpad van medewerkers en de organisatiedoelstelling.”