Privacyverklaring

AI in rekrutering: tips en trends

12 september 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Bo Crols

Na de verkenning bevinden we ons stilaan in een volgende fase van de AI-hype: de concrete toepassing van AI in ieders job. Werknemers met AI-vaardigheden versterken hun positie op de arbeidsmarkt. Rekruteerders besteden repetitieve en administratieve taken uit aan AI. Dat creëert tijd om de relatie met kandidaten te verdiepen. “Bedrijfswaarden zijn het criterium om de juiste AI-tools te selecteren”, aldus rekruteringsmanager Bo Crols.

Werknemers aarzelen mogelijk nog om de AI-veranderingen te omarmen. Daarom adviseert Bo Crols om hen grondig te informeren, sensibiliseren en op te leiden. Op die manier leren ze beter in te schatten wanneer ze tools zoals ChatGPT kunnen gebruiken en waarvoor. “En ook wanneer je AI beter links laat liggen. Want er blijven privacy- en datarisico’s aan verbonden.”

Waarden als leidraad voor AI

Tijdens het webinar demonstreert AI-trainer Vincent Roders de veelheid aan beschikbare AI-tools. Naast ChatGPT zijn tools zoals Google Gemini, Perplexity, Claude en Character.AI in opkomst. Om een juiste keuze te maken, helpen je bedrijfswaarden. “Onze persoonlijke waarden zijn erg belangrijk. Daarom vermijden we dat een robot een selectie-interview overneemt”, aldus Bo Crols. Haar team experimenteert wel met de AI-agent Holly voor de online kandidatenzoektocht.

Daarnaast schakelen de hr-medewerkers in het team van Bo Crols de hulp in van ChatGPT voor de opmaak van functiebeschrijvingen, vacatureteksten en interviewverslagen. De technologie biedt inspiratie voor de formulering van constructieve feedback naar kandidaten. “Maar de finishing touch doe je als mens uiteraard zelf.”

Tips voor beter gebruik van AI

Vincent Roders deelt tijdens het webinar enkele waardevolle tips voor een geavanceerder gebruik van ChatGPT.

  1. Omgekeerde vraagstelling. Vraag ChatGPT hoe jij de beste prompts opstelt om de machine slimmer te maken.
  2. ChatGPT heeft sinds een week een geheugenfunctionaliteit. Voed daarom ChatGPT met de informatie over jouw functie, voor wat soort bedrijf je werkt, welke tone-of-voice jullie hanteren enzovoort. Dat verhoogt de kwaliteit van gepersonaliseerde antwoorden.
  3. Leer ChatGPT jouw schrijfstijl door bijvoorbeeld het kader te schetsen hoe jij vacatureteksten opmaakt: lengte van de zinnen, actieve in plaats passieve zinsconstructies, formele of informele benadering enzovoort. Dat verbetert de output.

AI Act

“Op dit moment is de Europese Unie de braafste leerling van de klas wanneer het op AI aankomt”, zegt Vincert Roders. De Europese wetgeving beschermt onze data en auteursrechten. De nieuwe AI Act wordt gefaseerd uitgerold tot midden 2026. “In termen van AI-ontwikkeling is dat ontzettend lang. De wetgeving kan de snelheid van AI niet bijbenen”, waarschuwt hij.

Lost AI zijn eigen emissieprobleem op?

Tot slot erkent hij dat de CO2-impact van tools zoals ChatGPT zwaar weegt. “Tot drie keer de uitstoot van de stad New York. Op één dag. Gelukkig worden de chips van Nvidia energie-efficiënter. Tegelijk zijn er steeds meer AI-gebruikers, wat de energie-efficiëntiewinst doet verwateren. Google kende hetzelfde probleem en deed er tien jaar over om het op te lossen. Hier ligt de sleutel tot de oplossing waarschijnlijk bij AI zelf om die tijd te verkorten.”