Privacyverklaring

AI-training: van content naar impact

9 september 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Stella Collins by Mats Palinckx

Dankzij AI kunnen bedrijven snel nieuwe content voor trainingen creëren. Nu moeten ze meer aandacht besteden aan de overdracht van kennis om echte verbeteringen te realiseren in de organisatie. “Focus op de impact van training.” Dat is de kern van de boodschap die Stella Collins zal brengen op LearnTech.

Veel organisaties concentreren hun trainingsprogramma te veel op het creëren van content en vergeten het doel van hun opleidingen: medewerkers nieuwe skills en gedragingen aanleren die de business vooruithelpen. Door dat gebrek aan focus zijn veel opleidingen nutteloos. Gevolg: jaarlijks zou zo’n 35 miljard euro verloren gaan door trainingen waar mensen niets bijleren. Slechts 12 procent van de medewerkers die een training volgden, gebruiken die kennis achteraf ook.

“Dat gebrek aan efficiëntie heeft voornamelijk te maken met een te grote focus op de inhoud van de training. Met Stellar Labs gebruiken we de GEAR-methode: guide, experiment, apply & retain – of uitleggen, experimenteren, toepassen en onthouden. Veel bedrijven hebben haast geen aandacht voor de laatste twee stappen,” zegt Stella Collins, chief learning officer van Stellar Labs.

Het komt erop neer dat na de training de medewerker die nieuwe kennis moet toepassen op de werkplek. Daarbij is het de rol van de organisatie om niet alleen aan te moedigen. Ze moet ook toelaten dat er fouten gemaakt worden. De leidinggevende of de coach moet de medewerker observeren en feedback geven. En de trainer moet achteraf ook de belangrijkste boodschappen nog eens onder de aandacht brengen door extra vragen te stellen of een nieuw probleem voor te leggen.

AI kan meer dan content creëren

Stellar Labs heeft al een aantal jaren een eigen SAAS-leerplatform waarop bedrijven hun trainingen kunnen organiseren. “Sinds 18 maanden gebruiken we zelfs ook OpenAI om de efficiëntie daarvan te verbeteren”, aldus Stella Collins.

De consultants kunnen nog tijdens het gesprek met een klant een training genereren op basis van de input van het bedrijf. “Zo ziet die meteen wat de inhoud zou zijn en kan er snel bijgestuurd worden om een perfecte cursus samen te stellen. Dat brengt een enorme versnelling van het proces met zich mee. De leidinggevende of de medewerker kunnen ook zelf aanpassingen voorstellen in functie van de vereisten van de werkplek om zo in te spelen op heel individuele noden”, zegt Stella Collins.

Maar het creëren van de inhoud is niet voldoende. “We kunnen AI ook gebruiken om de oefeningen op te stellen, scenario’s te verzinnen, testen af te nemen. Op die manier zorgen we dat de kennis echt is doorgedrongen. Zo verzamelt het bedrijf bijkomende data over het leerproces en weet de leidinggevende of de medewerker de nieuwe informatie werkelijk heeft opgenomen en weet te gebruiken.”

Stella Collins geeft de keynote presentatie op LearnTech op 4 oktober in Antwerpen.