Privacyverklaring

Verdwijnen auteursrechten veroorzaakt daling salarispakketten in techbedrijven

17 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Wouter Beuckels

De gevolgen van de hervorming van het auteursrechtensysteem treft de Belgische techbedrijven. De hervorming maakt het voor bedrijven onmogelijk om aan softwareontwikkelaars nog auteursrechten uit te keren. Dit heeft een directe impact op de salarissen. "Bedrijven proberen het verschil te compenseren met bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten", aldus Wouter Beuckels.

Uit de Hudson Tech Reward Survey blijkt dat het verlies aan vergoedingen slechts gedeeltelijk wordt gecompenseerd, met een gemiddelde daling van het totale salarispakket, exclusief bedrijfswagen, van 9 procent.

Auteursrechten grotendeels verdwenen

In 2023 kende nog 23% van de Belgische techbedrijven auteursrechten toe aan softwareontwikkelaars, goed voor een gemiddelde van 640 euro per maand, wat neerkomt op ongeveer 20% van het basissalaris. Na de afschaffing van deze fiscale regeling voor de techsector, betaalt slechts 3% van de bedrijven nog auteursrechten uit. Dit resulteert in een directe daling van de salarissen, vooral bij functies zoals software ontwikkelaar (-20%), functioneel analist (-17%) en software ingenieur (-6%).

Werkgevers trachten dit verlies te compenseren met andere voordelen zoals forfaitaire onkostenvergoedingen en maaltijdcheques. Deze maatregelen volstaan vaak niet. "Gemiddeld blijft er een daling van 9% over, zelfs met alternatieve compensatiesystemen," zegt Wouter Beuckels, senior manager bij Hudson. "Bedrijven proberen het verschil te compenseren met bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten."

Toename van mobiliteitsbudgetten en elektrische voertuigen

Een gevolg van het verdwijnen van auteursrechten is de toegenomen populariteit van het mobiliteitsbudget. In de techsector heeft 35% van de organisaties dit budget ingevoerd, tegenover slechts 10% in de bredere Belgische markt. Daarnaast biedt 75% van de techbedrijven hun werknemers de optie om te kiezen voor milieuvriendelijke voertuigen. Inmiddels is 44% van het wagenpark elektrisch of hybride, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 17% vorig jaar.

Loonkloof blijft een uitdaging

Ondanks de ondernomen stappen, blijft de loonkloof een probleem in de Belgische techsector. Hoewel de gecorrigeerde loonkloof slechts 0,31% bedraagt, blijft het verschil groter in hogere functies. In 25% van de organisaties bestaat er nog steeds een loonkloof van meer dan 5%, waarvan 17% in het voordeel van mannen. Vooral kleine organisaties scoren slecht op dit vlak.

“Naarmate het functieniveau stijgt, zien we nog steeds een salarisvoordeel voor mannen en een ondervertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende posities. De sector heeft al belangrijke stappen gezet, maar er is nog veel werk te doen om echte gelijkheid te bereiken”, aldus Wouter Beuckels.