Privacyverklaring

Fiets haalt auto in dankzij cafetariaplan

19 april 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Sara Flipkens

Met een cafetariaplan of flexibele verloning krijgen werknemers de mogelijkheid om een deel van hun klassieke verloning om te zetten in een ander voordeel. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsfiets, extra vakantiedagen of een verzekering voor medische zorgen. Voor het eerst kiezen evenveel medewerkers voor een fiets als voor een auto. Sara Flipkens: “De keuze is afhankelijk van de leeftijdsfase.”

Voor de werkgever is een cafetariaplan budgetneutraal. Dat stelt de werkgever in staat om binnen een gelijkblijvende loonkost een gevarieerd pakket aan voordelen aan te bieden. Binnen dat pakket maken werknemers vervolgens keuzes die best aansluiten bij de eigen behoeften. In deze keuzemogelijkheid en -vrijheid schuilt de meerwaarde voor de werknemer. De werknemer beschikt meestal over het budget van de bruto eindejaarspremie, inclusief patronale sociale zekerheidsbijdragen, om er bijvoorbeeld een fiets of een parkeerabonnement mee te financieren.

Dure fiets en kleine bedrijfswagen

Sara Flipkens, verantwoordelijke voor flexibele verloning bij SD Worx: “Talrijke werkgevers starten met een cafetariaplan. De mobiliteitsvoordelen trekken hen aan. Werkgevers willen de werknemer meer keuze bieden inzake duurzame verplaatsingen, ongeacht of de medewerker over een bedrijfswagen beschikt. Het laat toe om voor een kleiner wagenmodel te opteren. Of om te combineren met een duurdere fiets, een parkeerabonnement bij het station of een e-step.”

Toch blijven ook de terugbetaling van individueel pensioensparen en de aankoop van extra verlofdagen een vaste waarde. De keuze is vaak afhankelijk van de leeftijdsfase. Het laat de werkgever toe een leeftijdsbewust personeelsbeleid te voeren. Elke leeftijd kent andere noden.

Topkeuzes van de medewerkers met flexibele verloning

  • Fiets haalt de auto eindelijk in: dertien procent kiest een fiets via werkgever. Dat is dus een bewuste keuze voor een op acht werknemers. Het percentage werknemers dat voor de wagen kiest bedraagt eveneens dertien procent.
  • De terugbetaling van individueel pensioensparen en de aankoop van extra vakantiedagen blijven het populairst, met één op de vijf werknemers die hiervoor kiest
  • De populariteit van multimedia-voordelen zit in de lift: dit voordeel kan zestien procent bekoren. De helft daarvan kiest voor een upgrade van een smartphone, een kwart voor een extra laptop.
  • Tien procent kiest voor een aanvullende gezondheidsverzekering, terwijl de hospitalisatieverzekering met extra dekking voor familie door vijf procent wordt gekozen.

Bron: SD Worx