Privacyverklaring

Škoda charmeert medewerkers en hun gezin met de volledig elektrische Škoda Enyaq.

15 april 2024
Tekst
Partner Content

“Met de ruime elektrische SUV’s Enyaq en Enyaq Coupé mikken we op de gezinnen. Daarbij hebben we de Corporate Edition gelanceerd met een zeer uitgebreide standaarduitrusting met daarin onder andere parkeersensoren, achteruitrijcamera, multifunctioneel stuur, … Dat blijkt een schot in de roos te zijn in de vloten van bedrijven. De verkoop van dit model ligt intussen al meer dan dubbel zo hoog als het voorbije jaar,” begint Thomas Krysztofiak, Fleetmanager bij Škoda (D’Ieteren).

Veel bedrijven nemen de Enyaq op in hun car policy omdat de nieuwe prijszetting deze auto beschikbaar maakt voor een groter doelpubliek. Het model is een goed uitgeruste familiewagen met een zeer goede score op het vlak van total cost of ownership (TCO) en een erg gunstig voordeel van alle aard voor de werknemers. “Nu is het belangrijk om de laatste twijfelaars te overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden. Met Škoda doen we er alles aan om mensen een testrit te laten maken zodat ze het zelf kunnen ervaren”, zegt Thomas Krysztofiak

Merkenstrategie

De nieuwe fiscaliteit die van start ging in juli 2023 heeft voor heel wat verandering gezorgd op de Belgische fleetmarkt met een snelle shift naar elektrische voertuigen van de autovloten als gevolg. “Hierdoor loopt ons land sterk voorop op de algemene Europese trend op het vlak van elektrificatie. Škoda heeft dit goed begrepen en maakt zich klaar voor de toekomst met op korte termijn maar liefst zes nieuwe elektrische modellen. De volledig elektrische Enyaq was daarvan de eerste in de rij. Later dit jaar volgen nog de nieuwe Elroq: een compactere elektrische SUV die specifiek mikt op het starterssegment. En in 2025 komt de nog iets compactere 100% elektrische stadscrossover Škoda Epiq het gamma vervolledigen. Tegen 2027 moeten we in elk onderdeel van de markt nieuwe of vernieuwde modellen hebben. Daarbij horen ook de verbeterde plug-in hybrides Kodiaq en Superb die een elektrisch WLTP-rijbereik van minstens 100 km hebben. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de oudere hybride modellen.”

Impact van de fiscaliteit

Hij legt uit dat zeker in het B2B-segment de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor nu heel snel achteruitgaat. “Door de fiscale aanpassing van vorig jaar is het voor bedrijven niet meer interessant om nog diesel- of benzinevoertuigen te nemen. Zeker onze grote bedrijfsklanten met vloten van meer dan honderd wagens laten die verbrandingsmotoren niet meer toe. Toen die nieuwe regel is gepubliceerd hebben die organisaties het roer meteen omgegooid naar volledig elektrische voertuigen. Dit jaar zien we dat ook de kmo’s die tendens beginnen volgen.”

Voor medewerkers blijft het uiterst lage voordeel alle aard de grootste drijfveer om de overstap te maken van een wagen met een verbrandingsmotor naar een elektrische bedrijfswagen. “Je hoort wel eens van werknemers dat ze geen elektrische wagen nemen door de laadstress en het rijbereik. Maar een Belg rijdt gemiddeld 35 km voor zijn woon-werkverkeer. De Enyaq heeft een WLTP-rijbereik tot 566 km. Op die manier doen we er alles aan om die bezorgdheid bij de medewerkers maximaal weg te nemen”, zegt Thomas Krysztofiak.

Totaalaanbod

D’Ieteren Groep heeft zijn aanbod voor bedrijven flink uitgebreid dankzij Mobility Solutions by D’Ieteren. “Ons doel is om bedrijven en hr-afdelingen een volledige service te kunnen aanbieden, inclusief een heel pallet van mobiliteitsoplossingen. Dat gaat dan niet alleen over de bekende merken van de groep, maar ook over fietsen (Lucien), fietsleasing (Joule), laadoplossingen (EDI), mobiliteitsbeheerssystemen en dus ook de 360°-analyse op maat.

Het hete hangijzer bij de elektrificatie van de bedrijfsvoertuigen was lange tijd het opladen thuis of op kantoor, en de afrekening van de laadkosten. “Maar ook dat hebben we intussen onder controle. Ik ben misschien zelf het beste voorbeeld. Ik rij zelf met een elektrische bedrijfswagen en kan thuis opladen. Mijn vrouw is zelfstandige en heeft haar eigen elektrische auto. We kunnen beiden ons gemeenschappelijke laadstation gebruiken en de kosten worden toch netjes verdeeld via split-billing. Zo is alles in orde voor de boekhouding van haar bedrijf én voor de inbreng van mijn kosten bij mijn werkgever”, besluit Thomas Krysztofiak.

Klik hier voor meer info over de Škoda Enyaq.