Privacyverklaring

Operatoren leren met iPads

17 oktober 2024
Tekst
Christophe Lo Giudice
Beeld
Véronique Goethals, Massimo Mura, Patricia Denegri by Christophe Lo Giudice

Hoe kan je levenslang leren realiseren in een productiecontext waar alles gericht is op snel en continu leveren en waar de lijnen stilleggen geen optie is? Om deze uitdaging aan te gaan, heeft de Takeda-site in Lessines een geïntegreerd systeem opgezet.

De Takeda-site in Lessines is een paradepaardje zoals er maar weinig zijn in Wallonië. Het is een centrum voor de zuivering van immunoglobulinen en het vullen en verpakken van plasmatherapieën. Enkele maanden geleden opende het bedrijf een nieuw logistiek magazijn dat geavanceerde digitale en automatiseringstechnologieën integreert. "We staan echter nog maar aan het begin van de digitale revolutie", merkt Patricia Denegri, head of hr op. "Dit betekent dat we proactief moeten investeren in het upskillenen reskillen van onze medewerkers. De loyaliteit is groot en het vakmanschap is diep verankerd. Sommige mensen werken hier al heel lang. Bijgevolg is het onze wens om te investeren in de transformatie van de vaardigheden die we al in huis hebben.”

Gelijke toegang tot leren

In een organisatie die 24 uur per dag, 7 dagen per week draait, brengt levenslang leren echter uitdagingen met zich mee. Er zijn volcontinue werkplaatsen. “We kunnen de productielijnen niet stilleggen om medewerkers vrij te maken voor training. Naast vakgerichte opleidingen ontwikkelen we echter ook hard en soft skills. Daarnaast dienen we te voldoen aan het nieuwe individuele recht op vijf dagen opleiding per jaar. De Takeda Groep zelf heeft ambitieuze richtlijnen op dat vlak met minimaal drie uur opleiding per maand."

Dit is slechts één kant van de uitdaging. "Een tweede aspect ligt in onze waarden, waaronder gelijkheid: hoe zorgen we ervoor dat iedereen gelijke toegang heeft tot persoonlijke ontwikkeling?" zegt Véronique Goethals, hoofd communicatie. "Een derde aspect is dat de efficiëntiedoelstellingen dezelfde blijven, zelfs als we mensen meer dienen op te leiden. Uiteraard zal opleiding een positieve impact hebben op de productiviteit, maar de uitdaging is om de kortetermijnbeperkingen aan te pakken. In onze sectoren ontwikkelen we therapieën waar de vraag wereldwijd groter is dan het aanbod. Wij kunnen ons geen stilstand of vertraging permitteren."

Tablets voor 500 medewerkers

Om deze uitdagingen aan te gaan, heeft Takeda een geïntegreerd systeem ontwikkeld met verschillende pijlers. "De eerste pijler is de extra fysieke ruimte voor opleidingen", legt Patricia Denegri uit. De tweede pijler betreft technologie. Massimo Mura, data digital & technology site lead legt uit: "In de productie is er soms maar één computer voor 30 tot 40 operators. Daarom hebben we het idee opgevat om tablets uit te delen aan medewerkers zonder laptop of desktop. Het betreft ongeveer 500 personen.”

Tijd vrijmaken om te leren

De derde pijler is de inhoud. Takeda heeft geïnvesteerd in het platform Bloom. "Een soort Netflix voor opleidingen", aldus Massimo Mura. "Er zijn kanalen gecreëerd om opleidingsprogramma's op maat te maken, van beginner tot expert. Het doel is om hun vaardigheden verder te ontwikkelen.

De vierde pijler is tijd. "Werknemers vrijmaken voor opleiding is een belangrijke uitdaging", zegt Véronique Goethals. "We hebben een vrijdagmiddag per maand gereserveerd voor opleiding, die in de agenda's is geblokkeerd. Dit geeft een duidelijk signaal: we maken tijd vrij voor opleiding. Voor elk bedrijfssegment was het mogelijk om de beste tijden voor training te bepalen in de jaarplanning."

Leren om inzetbaar te blijven

De distributie van de tablets ging gepaard met een opleiding over hoe ze te gebruiken. "Soms moesten we echt bij de basis beginnen. Daarnaast was het belangrijk om aandacht te besteden aan onderwerpen als cyberveiligheid en vertrouwelijkheid”, zegt Massimo Mura.

“Het bedrijf koos ervoor om tijdens het traject te leren, te testen en indien nodig aan te passen, in plaats van te wachten op een perfecte oplossing alvorens van start te gaan”, concludeert Patricia Denegri. “Het doel is niet om angst te zaaien, maar om te begrijpen dat we deze veranderingen niet kunnen negeren.”

“De hele aanpak heeft het voordeel dat opleiding hoger op de agenda staat", merkt Véronique Goethals op. "Sommigen vragen zich het nut ervan af. Op deze manier geven we de boodschap dat leren nodig is om inzetbaar te blijven in de huidige job. Bovendien stopt het gebruik van de tablet niet bij de werkomgeving. Werknemers kunnen de tablet thuis gebruiken en toegang krijgen tot opleidingsinhoud die hen ook op persoonlijk vlak interesseert.”

Dit artikel is verschenen in Htag by Références, de Franstalige partner van HRmagazine. Interesse in een membership? Contacteer ons gerust voor meer informatie.