Privacyverklaring

Hoe belangrijk is een (breed) mobiliteitsaanbod?

1 mei 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Voor zeven op de tien bevraagde werknemers in België bepaalt het mobiliteitsaanbod mee de keuze voor een werkgever. De auto blijft een hoofdrol spelen, al verwachten zes op de tien bevraagde werknemers een breder mobiliteitsaanbod de komende vijf jaar.

Het Arval Mobility Observatory concludeert een en ander uit een bevraging van 2.905 Europese medewerkers – uit België (500), Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en ​ Italië - van privébedrijven met telkens meer dan honderd personeelsleden over mobiliteit en werk.

De auto blijft de voorkeur genieten

Hoewel het thuiswerk sterk ingeburgerd is sinds corona, doet maar zestig procent van de bevraagde Belgische werknemers minstens één dag per week aan telewerk. Mede daardoor ligt het gemiddelde in ons land op anderhalve dag thuiswerk per werkweek.

Werknemers pendelen nog veel. Dat gebeurt

  • per auto voor 68% van de bevraagde werknemers
  • per tweewieler: 23%
  • met het openbaar vervoer: 18% (tegenover 22% in de andere landen)

Keuzes voor woon-werkverplaatsingen gebeuren in functie van

  • snelheid (42%),
  • comfort (28%) en
  • tussenkomst in de kosten door de werkgever (27%)

Voor zijn businesstrips gebruikt de Belgische werknemer

  • de individuele wagen (41%),
  • het vliegtuig (38%),
  • deelwagens (21%), of
  • de trein (18%)

Opvallend: de Belg neemt de trein (lange afstand of hoge snelheidstrein) significant minder dan in andere landen (18% versus. 30%).

“Specifiek voor hun woon-werkverplaatsingen hechten Belgische werknemers meer dan hun buitenlandse collega’s belang aan het feit dat hun werkgever de kosten draagt,”  zo onthoudt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium

Hoge verwachtingen voor (toekomstig) mobiliteitsaanbod

Belgische werkgevers bieden meer dan in andere landen een uitgebreid mobiliteitsaanbod. Zo heeft vier op de vijf Belgische - versus net geen drie op de vijf in de benchmark - werknemers minstens één mobiliteitsdienst ter beschikking via zijn werkgever.

Gemiddeld zijn er 2,5 mobiliteitsvormen door de werkgever voorzien, maar hoe groter het bedrijf, hoe uitgebreider het mobiliteitsaanbod.

Dat uitgebreide aanbod resulteert ook in een hoger tevredenheidscijfer: 51% van de Belgische medewerkers is tevreden, tegenover 45% in de Europese benchmark.

De tevredenheid hangt sterk samen met het aantal aangeboden mobiliteitsdiensten. Van alle ondervraagde werknemers maakt maar 62% gebruik van ten minste één van de aangeboden mobiliteitsdiensten, hetzij omdat hun bedrijf hen geen dienst aanbiedt, hetzij omdat het aanbod niet geschikt is of niet aan hun behoeften voldoet.

91% van de werknemers zou willen dat hun bedrijf hen ten minste één mobiliteitsdienst aanbiedt of in de toekomst blijft aanbieden.

Yves Ceurstemont ziet “nog veel ruimte voor bedrijven om hun medewerkers te overtuigen met een ruimer, flexibel en multimodaal mobiliteitsaanbod.”

Uitgebreid mobiliteitsaanbod om talent te vinden en te binden

Het mobiliteitsaanbod is een belangrijke factor is in de beslissing om al dan niet in te gaan op een voorstel. Zowat 70% van de werknemers geeft het mobiliteitsaanbod op als belangrijk bij de keuze van een werkgever. Voor ​84% maakt een bedrijfswagen een vacature aantrekkelijk. ​

Bijna zes op de tien Belgische werknemers is ervan overtuigd dat het mobiliteitsaanbod door de werkgevers de komende vijf jaar nog verder uitgebreid zal worden.

Net als buitenlandse werknemers, is de Belg vooral gewonnen voor

  • een (gedeeltelijke) vergoeding van de brandstof- of energiekosten,
  • een geëlektrificeerde bedrijfswagen en
  • een leasefiets