Het is niet omdat we werken met mensen dat het werk per definitie menselijk is, zo waarschuwt Steven Van Belleghem. Hij adviseert organisaties en HR om ervoor te zorgen dat mensen kunnen werken vanuit hun hart.
Tijdens het druk bijgewoonde webinar van HRmagazine over wat HR kan leren van marketing kwam ook de digitalisering ter sprake. Steven Van Belleghem van nexxworks pleitte voor een goede analyse van hoe je toegevoegde waarde kunt creëren met technologie voor klanten en/of voor medewerkers. Dat technologie het menselijke niet vervangt, ondervonden we tijdens onze vele videovergaderingen. Je moet technologie complementair gebruiken met puur menselijke interacties. Probeer die vooral niet in te zetten waar menselijke interactie sterker is, bijvoorbeeld als het er op aankomt om te enthousiasmeren en inspireren. Het verschil zullen we niet maken als we werken met onze handen of met ons hoofd, maar vanuit ons hart. Dat laatste kan een machine niet.
Het is trouwens niet omdat we werken met mensen in plaats van technologie dat het werk per definitie menselijk is. “Nog teveel bedrijven behandelen hun mensen als robots. In nogal wat callcenters is alles voorgekauwd tot op de seconde. Je merkt dat ook goed in bepaalde check-in situaties in hotels, waar onthaalbediende zinnetjes opdreunen als robots.” Als je dat zo wil, wel zét daar dan beter robots. Die zullen het script trouwens beter volgen dan de mens. “En als je werkt met menselijke interfaces, waar ik nog altijd voorstander van ben, ontmenselijk die dan niet, maar zet integendeel in op al hun menselijke vaardigheden.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.