Privacyverklaring

Ook transporteurs boosten imago op zoek naar zij-instromers

16 maart 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Met de campagne ‘avontuurlijkejobs.be’ gaat het Sociaal Fonds Transport en Logistiek op zoek naar 5.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs voor de transportsector.

De job van vrachtwagenchauffeur staat in ons land al jarenlang in de top 10 van knelpuntberoepen. Na de voeding, de bouw en de zorg gaat ook het Sociaal Fonds Transport en Logistiek aan de slag met zijn sector- en/of beroepenimago via een algemene campagne die mikt op werknemers uit andere sectoren, de zogenoemde zij-instromers. Al richt de campagne zich ook tot nieuwkomers op de arbeidsmarkt.

Fout imago corrigeren

De campagne wil in elk geval de job van chauffeur van zijn foutief imago ontdoen en een beter beeld schetsen van de diversiteit in het beroep.

Onder de baseline ‘Te avontuurlijk voor een gewone job, kijk op avontuurlijkejobs.be’ lanceert het Sociaal Fonds Transport en Logistiek de wervings- en imagocampagne ‘avontuurlijkejobs.be’. Met radiospots en via social media worden mensen uitgenodigd naar een website met testimonials van overstappers en een lijst met werkgevers in de transportsector. “De transportfederaties signaleerden ons dat er vijfduizend effectieve vacatures openstaan”, vertelt Geert Heylen, directeur Opleiding bij het Sociaal Fonds Transport en Logistiek. “Bovendien bereiken veel chauffeurs de komende jaren de pensioengerechtigde leeftijd, waardoor het tekort nog zal stijgen. De sector besliste dan ook om een gecoördineerde campagne op te starten. Ook Febiac, de koepel van vrachtwagenconstructeurs, ondersteunt deze campagne omdat zij merken dat ook de verkoop van vrachtwagens duidelijk lijdt onder het tekort.”

Wervings- en imagocampagne

Geert Heylen denkt dat de verkeerde perceptie leeft "dat de job van vrachtwagenchauffeur weinig competenties vereist, en dat het een eentonige job is waarbij men 60 uur per week de weg opgaat en nooit thuis is. Met de campagne willen we duidelijk maken dat er wel degelijk heel wat competenties vereist zijn en dat er tientallen mogelijkheden zijn om de job gevarieerd en boeiend in te vullen.”

Met de hulp van opleidingspartners VDAB, Forem en Bruxelles Formation doet het Fonds al heel wat inspanningen om scholieren en werkzoekenden een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aan te bieden, maar die instroom volstaat niet meer om alle openstaande vacatures in te vullen. Dus mikt het Sociaal Fonds Transport en Logistiek op werknemers uit andere sectoren die hun loopbaan een nieuwe avontuurlijke wending willen geven. “We gaan op zoek naar arbeiders die houden van afwisseling, en punctueel en klantvriendelijk zijn. De job vereist meer competenties dan enkel een vrachtwagen besturen, waaronder kennis van administratie en wetgeving, alsook bepaalde technische vaardigheden,” aldus Geert Heylen.

Consulenten op WhatsApp

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek zet ook twaalf sectorconsulenten in om vragen te beantwoorden via live chat, Facebook, Instagram en WhatsApp. “Onze consulenten begeleiden geïnteresseerden een-op-een in de richting van een opleidingstraject en verwijzen hen hiervoor door naar onze opleidingspartners of geschikte werkgevers. Ten slotte organiseren we ook events waar geïnteresseerden live in contact kunnen komen met medewerkers van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek,” vertelt Geert Heylen.

De campagne ‘avontuurlijkejobs.be’ is vanaf vandaag te horen op radiostations in heel België.

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek is de neutrale sectororganisatie met in de raad van beheer zowel de werkgeverfederaties als de vakbonden. Het heeft drie kerntaken:

  1. de administratieve afhandeling van aanvullende sociale voordelen voor arbeiders, zoals de eindejaarspremie en hospitalisatieverzekering;
  2. de permanente opleiding en begeleiding van arbeiders door financiële tussenkomsten, en in samenwerking met diverse opleidingspartners, zoals VDAB, Forem en de centra voor Volwassenonderwijs en scholen;
  3. knelpunten wegwerken op het vlak van werkgelegenheid en bestaanszekerheid.