Privacyverklaring

“Op het werk moet je gelukkig zijn”

5 april 2023
Tekst
Patrick Verhoest

Toen Marie Dobbels als consultant opdracht kreeg om het rekruteringsproces bij Hawaiian Poké Bowl onder handen te nemen, viel dat zo mee dat ze er vast aan de slag ging als talent & culture manager.

Marie Dobbels had al als klant kennisgemaakt met het concept van Hawaiian Poké Bowl, toen ze er in oktober 2022 als uitzendkracht aan de slag ging. Ze kreeg de opdracht de coaching op te nemen van de toenmalige rekruteerder en het rekruteringsproces klaar te maken voor de verwachte groei. Het groeipotentieel binnen de soft hr viel haar meteen op, evenals het hechte team van toffe collega’s dat haar meteen in de armen sloot. “Iedereen trok er aan hetzelfde zeel en werkte met dezelfde, inspirerende drive voor Hawaiian. Omdat ik sterk in het verhaal geloof, vond ik het super dat een vaste rol op hr voor mij bleek weggelegd.”

Gezonde fastfood

Hawaiian Poké Bowl is een keten van restaurants die – simpel gesteld - pokébowls serveert. Het gerecht vindt zijn oorsprong uiteraard in Hawaii en wordt in principe met rauwe vis, groenten en sushirijst gegeten. Vandaag telt de scale-up al 31 restaurants in ons land en Nederland. De groei leidt tot heel wat aanwervingen. “We vertrekken vanuit het idee van een gezond alternatief voor fastfood”, zegt Marie Dobbels. “Vijf jaar geleden merkten de oprichters dat een snelle hap per definitie ongezond was. Nu willen we de marktleider worden van gezonde fastfood. Alles wordt bereid in Antwerpen en vertrekt vanuit de centrale keuken naar de restaurants, dus elke dag vers op het bord. Zelf ben ik grote fan van gezonde voeding en beweging. Het bedrijf paste perfect bij mijn levensstijl, ook nog eens omdat het veel aandacht heeft voor het menselijke aspect van zowel klant als medewerker.”

Nieuwe rol

De rol van talent & culture manager is nieuw bij het snelgroeiende bedrijf. In een restaurant werken gemiddeld vier vaste medewerkers, aangevuld met fleximedewerkers en studenten. Samen levert dat duizend medewerkers op, waarvan honderdvijftig vaste, zegt Marie Dobbels: “Het is mijn rol om de juiste medewerkers - voor onze cultuur - aan te trekken, aan te werven, te behouden en te ontwikkelen. Dat is geen simpele opdracht, omdat ik naast het vinden van de collega’s moet waken over de juiste waarden en beleving.”

Om de geschikte mensen te vinden zet Marie Dobbels ook in op het werkgeversmerk. Ze merkt dat het concept sterk gesmaakt wordt door wat zij Gen Z noemt en dat eters vaak potentiële kandidaten zijn. “We maken kandidaten duidelijk hoe het is bij ons te werken. We willen daarin authentiek zijn want iedereen bombardeert tegenwoordig werkzoekenden met employerbrandingcampagnes.”

Impact op werkgeluk

De impact die ze kan hebben op het werkgeluk van mensen, drijft Marie om in hr-rollen te blijven werken. Dat het niet zo evident is, merkte ze eerder al in het jaar dat ze voor Robert Half werkte in Singapore: “Daar is de werk-levenbalans niet zo evenwichtig als in Europa. Ik heb graag impact op het werkgeluk van mensen. Op je werk moet je gelukkig zijn, want dat heeft effect op elk ander element uit je leven. Mijn vader vergeleek het graag met een stoel. Elk pootje – werk, vrienden, familie en liefdesrelatie(s) – moet in orde zijn, anders wankelt je stoel. Zelf heb ik mijn eigen grenzen moeten ontdekken. Ik heb maar twee versnellingen, dus moet ik zorgen niet in overdrive te gaan. Maar de voorbije twee jaar vond ik stilaan mijn balans.”

Informele gesprekken

We vroegen Marie nog naar een tip voor wie gelijkaardige hr-rollen vertolkt. Ze aarzelde niet: “Onderschat de kracht van informele gesprekken niet. Zorg dat je medewerkers echt leert kennen, professioneel maar ook anders. Luister ook naar hun privéverhalen, zodat je hen beter kent en perfect op hen kan inspelen. Informele connectie is belangrijk.”