Privacyverklaring

Organisaties scoren met integriteit en heldere communicatie tijdens de pandemie

9 november 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Tijdens de pandemie hadden Amerikaanse medewerkers opvallend meer aandacht voor thema’s die te maken hadden met communicatie. Hoewel heldere communicatie geen waarde is die heel veel bedrijven selecteren, werd dit cultuuraspect zeer sterk geapprecieerd gedurende de eerste zes maanden van de pandemie.

Terwijl ook in de Verenigde Staten zowat de helft van de kantoorwerkers op afstand werkt sedert april en hoewel collega’s elkaar veel minder persoonlijk ontmoeten, zien onderzoekers net méér aandacht en appreciatie voor de bedrijfscultuur. Onderzoekers Donald Sull en Charles Sull analyseerden 1,4 miljoen reviews geschreven door medewerkers van Culture 500 bedrijven gedurende vijf maanden tot en met augustus 2020 (Culture 500-bedrijven hebben volgens analyses van commentaren op vacaturesite Glassdoors een uitgesproken waardegedreven bedrijfscultuur). In die reviews zit ook telkens een score van cultuur en waarden op een schaal van vijf (van ‘zeer ontevreden’ tot ‘zeer tevreden’).

De kwaliteit van communicatie

Ze zagen een stijging van de gemiddelde score van Culture 500 tijdens lockdownmaanden. Om dat misschien verbazende fenomeen te begrijpen, analyseerden ze 200 topics in de bedrijfsbesprekingen uit de 12 maanden voor de pandemie. Met hun artificieel intelligent systeem dat taal kan verwerken, analyseerden ze of die thema’s positiever of negatiever werden besproken voor en na de crisis. Voor de meeste thema’s bleek er weinig verschil, maar één sprong er wel uit: de kwaliteit van de communicatie van de leidinggevende.

Medewerkers gaven gemiddeld positievere commentaar over eerlijke communicatie en transparantie. Dat kan evident lijken in een crisis, maar anderzijds figureert ‘transparante communicatie’ maar in 12% van de lijst met waarden van de 500 bedrijven die goed scoren met bedrijfswaarden die de onderzoekers opstellen.

Het belang van communicatie en transparantie kwam ook naar voor in een andere studie van april 2020. Die vroeg 400 hr-leidinggevenden naar het meest betekenisvolle dat hun organisatie deed om de transitie naar werken op afstand te begeleiden. Communicatie van hoge kwaliteit stond op de lijst van ruim de helft van die respondenten.

Integriteit

Een ander cultuuraspect dat best wel veel genoemd werd tijdens de crisis, was integriteit. Medewerkers hadden het ruim 57% meer over ethisch gedrag en over de manier waarop de organisatie regels naleefde (integriteit is overigens wél een veel gekozen waarde door bedrijven, in tegenstelling tot transparante communicatie). Ook aandacht voor welzijn werd veel meer besproken.

Minder positief klonken de commentaren die het hadden over de flexibiliteit en beweeglijkheid (agility) van organisaties. Er waren nogal wat commentaren over bureaucratie, complexe processen, trage respons op vragen en gebrek aan ondernemerschap. Werknemers scoren bedrijven dan ook eerder laag op het vlak van alle thema’s die te maken hebben met beweeglijkheid.

De 50 bedrijven met de grootste winst op het vlak van cultuur en waarden tijdens de crisis, waren duidelijk meer bezig met drie thema’s:

  • duidelijke en effectieve communicatie,
  • meer aandacht voor welzijn en
  • het vermogen om veranderingen op te vangen op een flexibele manier en zonder de strategische prioriteiten uit het oog te verliezen.

Bron: Donald Sull e.a., How Companies Are Winning on Culture During COVID-19, MIT Sloan Management Review