Privacyverklaring

Over fiscale aftrekbaarheid, TCO en elektrificatie voor en na 1 juli 2023

10 april 2023
Tekst
Partner Content

De vergroening van ons nationale wagenpark zit op kruissnelheid. In 2022 was meer dan één op de drie nieuwe wagens geëlektrificeerd. Het merk met de vier ringen doet zelfs nog beter: vorig jaar waren ruim 50% van alle verkochte Audi modellen in België voorzien van een stekker. Een ideale manier om in te spelen op de veranderende fiscale aftrekbaarheid in 2023.

Dat de elektrificatie van onze automarkt een stevige boost ging krijgen in het voorbije jaar, was verwacht. Door het regeringsbesluit uit 2021 om de fiscale aftrekbaarheid van niet emissievrije bedrijfswagens gradueel terug te schroeven, zou de populariteit van deze modellen sowieso een terugval kennen. Uitzondering op de regel waren de plug-in hybride modellen, die bleven genieten van een fiscaal aftrekpercentage van 100% op alle autokosten (inclusief brandstof) tot eind 2022.

Fiscale aftrekbaarheid daalt verder

Sinds 1 januari 2023 is er een beperkte wijziging in de fiscaliteit voor plug-in hybrides. Wanneer deze wagens besteld worden vóór 1 juli 2023, blijft u genieten van een maximale fiscale aftrekbaarheid van de wagen en zijn elektriciteitskosten, maar wordt de aftrekbaarheid van de brandstofkosten (benzine en diesel) beperkt tot 50%. Het blijft dus nog steeds interessant om vóór deze datum een plug-in hybride te bestellen, waarbij de datum van ondertekening van de bestelbon bepalend is.

Bestelt u een plug-in hybride na 1 juli 2023, dan geniet u in 2023 en 2024 nog een aftrekbaarheid van 100% op de wagen. Dit wordt echter gradueel afgebouwd naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.

Koopt u in 2023 een 100% elektrische wagen, dan zit u sowieso goed. Tot 1 januari 2027 behouden deze hun 100% aftrekbaarheid gedurende de volledige gebruiksduur.

TCO vergelijken belangrijker dan ooit

Als gevolg van de huidige elektrificatiegolf wordt de Total Cost of Ownership vergelijken belangrijker dan ooit om de ideale bedrijfswagen te kiezen in 2023.

Hierbij dient u rekening te houden met alle belangrijke parameters die een invloed hebben op het totale kostenplaatje van de wagen, waaronder:

  • Aankoopprijs
  • Fiscale aftrekbaarheid geëlektrificeerd t.o.v. nietgeëlektrificeerd
  • Aftrekbaarheid van tank- en oplaadkosten
  • Variërende kosten onderhoud en verzekering
  • Verkeersbelasting en BIV

Ook in de TCO-berekening is de veranderende fiscale aftrekbaarheid een belangrijke factor. Wij maakten voor u de vergelijking tussen een Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride besteld vóór en na 1 juli 2023. Resultaat? Waar de TCO van deze wagen over 4 jaar € 46.784 bedraagt indien u hem vóór 1 juli bestelt, kost hij u € 59.413 wanneer u de bestelbon na die datum ondertekent. Een verschil dus van € 12.629 op een gebruiksperiode van 48 maanden, 25.000 km per jaar!

Bovendien blijft het belangrijk te onthouden dat de CO2-uitstoot een steeds grotere impact heeft op zowel de VAA als de aftrekbaarheid van de wagen. Bijzonder verhelderend in deze context is een vergelijking van 3 Audi modellen uit verschillende categorieën: een 100% elektrische Audi Q4 e-tron, een plug-in hybride Audi Q3 TFSI e en de benzinevariant van de Audi Q3. Enig idee welke wagen u de beste TCO biedt?

VAA stijgt sterk

Voor 2023 zijn de referentiewaarden voor de CO2-uitstoot sterk gedaald: 82 gram voor de benzineauto’s (tegenover 91 in 2022) en 67 gram voor de dieselauto’s (tegenover 75 in 2022). Gevolg: voor wagens met een verbrandingsmotor neemt het Voordeel Alle Aard fors toe.

  1. DIESEL: catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 - 67) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomspercentage van de wagen
  2. BENZINE, FULL HYBRIDE, VALSE HYBRIDE, LPG EN CNG: catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 - 82) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomspercentage van de auto
  3. ELEKTRISCH, WATERSTOF, ECHTE PLUG-IN HYBRIDE (DIESEL EN BENZINE): catalogusprijs x 4% x 6/7 x ouderdomspercentage van de auto

In vergelijking met 2022 stijgt het jaarlijkse minimale VAA met 10%, waardoor dit voortaan 1.540 euro bedraagt.

Het goede nieuws: ook op het vlak van VAA doen bestuurders van plug-in hybrides en elektrische wagens een mooi voordeel, aangezien bij deze types geen rekening wordt gehouden met de CO2-referentiewaarde.

Alleen het ouderdomspercentage heeft een invloed op het VAA-bedrag, en dit daalt bovendien.

Hebt u nog vragen hierover of wenst u advies?

Neem contact op met Audi fleet op audi.be.