Privacyverklaring

Over fiscaliteit, TCO en elektrificatie

17 oktober 2022
Tekst
Partner Content

Met de huidige elektrische transitie wordt de TCO van wagens belangrijker dan ooit bij de samenstelling van uw vloot. Zo kan een wagen die qua aankoopprijs de voordeligste is, op het einde van de rit de duurste zijn. Om de juiste keuze te maken, is het essentieel om rekening te houden met de fiscale actualiteit én het kostenplaatje op langere termijn. Een overzicht van de aankomende fiscale veranderingen, met een vergelijking van de TCO van 3 verschillende Audi modellen.

Om als professionele vlootbeheerder de volledige berekening van de Total Cost of Ownership (TCO) te maken, moeten heel wat parameters in rekening gebracht worden. Bovendien zijn deze door de elektrificatiegolf onderhevig aan verandering: brandstofkosten worden vervangen door laadkosten (thuis en bij openbare laadpalen), kosten voor onderhoud en verzekering variëren, en tot slot zijn er de fiscale aftrekbaarheid en becijfering van de CO2 solidariteitsbijdrage die de komende jaren grondig veranderen.

AFTREKBAARHEID TANKBEURT BEGRENSD

Op 1 januari 2023 gaat alvast een eerste fiscale verandering in: de aftrekbaarheid van tankkosten voor fossiele brandstoffen wordt begrensd tot maximaal 50%, en dit voor wagens die vanaf die datum besteld worden. Deze maatregel treft dus vooral diesel- en benzinewagens maar ook plug-in hybrides, namelijk voor het deel van de ritten dat enkel op de brandstofmotor gereden wordt.

PLUG-IN HYBRIDE BLIJFT INTERESSANT

Toch blijft een plug-in hybride t.e.m. 30 juni 2023 nog steeds een interessante optie. Vooreerst geeft dit bedrijven meer flexibiliteit én tijd voor de installatie van hun laadinfrastructuur. Bovendien hebben plug-in hybrides doorgaans een kortere levertermijn dan 100% elektrische wagens. Verder kan een plug-in hybride voor werknemers een eerste kennismaking zijn met elektrisch rijden en laden, wat drempelverlagend werkt om in de toekomst 100% elektrisch te gaan rijden. Tot slot zal wie inspanningen levert om voornamelijk elektrisch te rijden met zijn plug-in hybride, de voorvermelde fiscale wijziging veel minder voelen.

UITDOOFREGELING

Dé grote fiscale verandering komt er echter vanaf 1 juli 2023. Vanaf dat moment wordt de aftrekbaarheid drastisch beperkt voor alle niet-emissieloze voertuigen, zowel diesel- en benzinewagens als plug-in hybrides. Worden deze wagens tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 besteld, dan vallen ze binnen de zogenaamde ‘uitdoofregeling’. Hierbij wordt de maximale aftrekbaarheid vanaf 2025 trapsgewijs verlaagd met telkens 25%. Zo is een niet-emissieloze wagen maximaal 75% aftrekbaar in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en vanaf 2028 helemaal niet meer. Elektrische voertuigen – die momenteel 100% fiscaal aftrekbaar zijn – zullen vanaf 2027 ook een vermindering van fiscale aftrekbaarheid ondergaan. Deze daling is evenwel gematigder en stabiliseert zich op 67,5% in 2031.

TCO - Vergelijking Audi modellen
Vergelijking van 3 Audi modellen

VERGELIJKING VAN AUDI Q4 E-TRON, AUDI Q3 TFSI E EN AUDI Q3

Om een duidelijk beeld te krijgen van de TCO, gaat niets boven een concreet voorbeeld. Of zelfs drie, om u een overzicht te geven van Audi modellen uit verschillende categorieën: een 100% elektrische Audi Q4 e-tron, een plug-in hybride Audi Q3 TFSI e en de dieselvariant van de Audi Q3. Voor elk van deze wagens zetten we in de bijgevoegde tabel de verschillende kosten m.b.t. TCO op een rijtje. In het voorbeeld komt de Audi Q4 e-tron als voordeligste optie naar voor, met een TCO die op 48 maanden circa € 2.500 goedkoper is dan een plug-in hybride Audi Q3. Wanneer hier de kost van een laadpaal wordt bijgerekend - noodzakelijk bij een volledig elektrische wagen zoals de Audi Q4 e-tron - dan is het verschil in TCO tussen beide wagens verwaarloosbaar. De Audi Q3 dieselversie blijkt – ondanks een veel lagere investeringswaarde en leaseprijs – een hogere TCO te hebben als de plug-in hybride versie met eveneens een gevoelig hoger Voordeel van Alle Aard (VAA) voor de werknemer. Kortom, vandaag hoeft een volledig elektrische wagen al niet duurder meer te zijn dan een op het eerste zicht goedkopere wagen op fossiele brandstof. Op basis van de huidige fiscaliteit kunnen plug-in hybride voertuigen echter nog de vergelijking doorstaan, dit zal echter veranderen na de grote fiscale verandering vanaf 1 juli 2023. De positionering van voertuigen met thermische motoren staat hiermee onder grote druk.

Vragen over welke keuze de juiste is voor uw vloot? Neem contact op met Audi Fleet op audi.be