Technologie is slechts de start

1 juli 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Technologie is slechts de start

De potentiële impact van technologie op bedrijfsresultaten is groot. Maar de productiviteit krijgt slechts een boost als alles goed zit in nog zeven andere dimensies, zo concludeert de studie 'Adaptable Business'.

De voordelen van technologie worden soms heel zichtbaar op specifieke domeinen, bijvoorbeeld op het vlak van bots voor FAQ's. Weinig organisaties halen echter het maximum uit technologie op uiteenlopende vlakken, zo blijkt uit The Adaptable Business. Future skills and cultural force.

Productiviteitsparadox

In 2017 publiceerde Deloitte het rapport 'Understanding the Productivity Paradox'. De hoofdconclusie was dat productiviteit nauwelijks steeg of zelfs wat daalde, ondanks de komst van veel technologie sedert de jaren 1990. Op mondiaal niveau daalde ze zelfs met de helft tussen 2006 and 2016 (van 3,9% naar 1,8%). Hoe kan dat?

Een van de verklaringen is dat organisaties door de band zich niet snel genoeg aanpassen aan de immer evoluerende technologie. Ze zijn niet voldoende dynamisch; de studie heeft het over onvoldoende 'dynamic capability', naar analogie met een begrip uit de wetenschap. Die competentie bestaat uit een geheel van processen, attitudes, culturele elementen, competenties...

Data gebruiken

Misschien hebben organisaties wel technologie in huis, maar zitten de cultuur, de gedragingen, de competenties... niet goed. Bovendien is de technologie misschien niet optimaal afgestemd op, of geïntegreerd met bestaande oudere systemen.

In nogal wat organisaties is de compententie om data te analyseren en te vertalen naar bruikbare inzichten, nog onderontwikkeld. Met andere woorden: technologie is een essentiële component van een productievere organisatie, maar tegelijk niet meer dan het begin.

Meer efficiëntie, betere bedrijfsresultaten

In de studie 'Adaptable Business' zoeken de auteurs een link tussen technologie en efficiëntie in de business en tussen businessefficiëntie en de algemene prestaties van de organisatie. De auteurs beweren zelfs dat ze kunnen aantonen dat de impact van technologie veertien keer sterker kan zijn als die technologie ook optimaal wordt gebruikt.

Uit het onderzoek zou uitwijzen dat technologie op zich zorgt voor een efficiëntie-stijging van 4,6 procent.

Zeven succesfactoren

In combinatie met zeven kritieke factoren schiet de impact omhoog naar 64%. Die verhoogde efficiëntie krikt dan weer de bedrijfsprestaties op met 42%.

Neem blockchaintechnologie: als je die ergens toepast, zal de impact wellicht beperkt zijn. Maar als dat gebeurt vanuit een duidelijke visie op de mogelijke toepassing en met steun van de top, ondersteund ook door proefondervindelijke resultaten (beslissingen op basis van data) en mensen die nieuwsgierig zijn om het te begrijpen, dan stijgt de kans aanzienlijk dat de impact groot zal zijn.

7 dimensies die goed moeten zitten, wil technologie optimaal renderen

Bron:

Wilhelm Frost e.a., The Adaptable Business. Future skills and cultural forces, WHU Otto Beisheim School of Management