Privacyverklaring

Technologie kan helpen om werk te herdenken op maat van de mens

18 juni 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Welzijn mag niet langer een hr-klus zijn, maar moet op de agenda van de bestuurders komen. Technologie kan trouwens helpen om dat werk te ontwerpen en te organiseren op maat van de mens, maar dat gebeurt vandaag nog te weinig.

Dat concludeert Deloitte uit de tiende editie van het jaarlijkse Human Capital Trends-rapport. Van de Belgische respondenten aan Deloittes bevraging stelt 89% alvast dat de strategie van hun organisatie er niet uitdrukkelijk naar streeft om welzijn op te nemen in de vormgeving van de werkactiviteiten.

Competenties voor de toekomst

55 procent denkt dat minstens de helft van het personeelsbestand zijn competenties in de komende drie jaar zal moeten aanpassen maar slechts 34% is voorbereid of helemaal klaar om deze actie te ondernemen. Ongeveer de helft van de Belgische respondenten benut Artificiële Intelligentie (AI) om werknemers te helpen, 13% zal AI inzetten om werknemers te vervangen.

Yves Van Durme, Global Human Capital partner, denkt dat de coronacrisis zowel het fysieke en mentale welzijn als de financiële zekerheid van werknemers nog belangrijker maakte. Nu organisaties een geleidelijke werkhervatting plannen, moeten ze welzijn integreren in elk aspect van werkactiviteiten. “Organisaties moeten het werk ook fundamenteel hertekenen met het oog op productiviteit en welzijn. Het welzijn van werknemers is niet langer alleen een zaak van hr, het moet ook een prioriteit zijn in de bestuurskamer.”

Welzijn integreren in werk is een succesfactor

Helaas integreren Belgische organisaties zelden welzijn in de werksituatie. 89 procent van de Belgische respondenten meldt dat de strategie van hun organisatie er niet uitdrukkelijk naar streeft om welzijn op te nemen in de uitbouw van de werkactiviteiten. Op dat vlak doen onze bedrijven het slechter dan de rest van de wereld.

Bijna 30% zegt dat hun directie ‘welzijn’ niet concreet in de praktijk brengt en niet bevordert. Tegelijk noemt 70% welzijn wél of erg belangrijk voor het succes van hun organisatie.

Bijna alle respondenten (91%) stelden dat welzijn een organisatorische verantwoordelijkheid is.

55 procent noteert ook dat hun organisatie de impact van welzijn op de prestaties van de organisatie niet méét. Vooral de respondenten wier organisaties wél die impact meten, geven aan dat die impact zich laat voelen als een betere ervaring van de werknemers.

Minder dan 40% is ervan overtuigd dat hun welzijnsstrategie een positieve invloed had op andere bedrijfsresultaten, zoals de klantervaring van de organisatie, financiële resultaten, reputatie, innovatie en aanpassingsvermogen.

Competenties

Volgens 55% van de Belgische HR-, IT- en businessrespondenten zal de helft tot alle werknemers de komende drie jaar hun competenties en capaciteiten moeten aanpassen. Toch is slechts 34% voorbereid op deze tendens (wereldwijd is dat 42%).

68% meldt dat hun organisaties beperkt of zelfs helemaal niet investeren in omscholing en 37% noemt de moeilijkheid om ontwikkelingsnoden en –prioriteiten te identificeren als grootste hinderpaal voor de verdere ontwikkeling van de werknemers in hun organisatie.

Slechts 15% zegt ‘in grote mate’ gerust te zijn dat hun organisatie zal kunnen anticiperen op de competenties die binnen drie jaar nodig zullen zijn.

“COVID-19 heeft ons eraan herinnerd dat technische vaardigheden snel verouderd raken. Organisaties moeten daarom blijven investeren in duurzamere capaciteiten zoals creativiteit, samenwerking, kritisch denken en emotionele intelligentie”, meent Nathalie Vandaele, Human Capital Lead Deloitte Belgium.

Artificiële Intelligentie (AI)

Nathalie Vandaele weet zeker dat AI steeds meer impact zal hebben op de tewerkstelling. “Maar hoe? COVID-19 heeft organisaties duidelijk gemaakt dat technologie, hoewel ze het werk kan verbeteren en aanvullen, niet vervangt wat moet gebeuren door mensen. Het is bemoedigend dat bijna de helft van de Belgische respondenten gebruikmaakt van AI om werknemers te helpen, in tegenstelling tot iets meer dan 10% die het zal inzetten om werknemers te vervangen. De meerderheid meent dat het aantal jobs ofwel gelijk zal blijven ofwel zal toenemen als gevolg van het gebruik van AI.”

Meer dan de helft van de respondenten gebruikt AI om de consistentie en kwaliteit te verbeteren, en 27% om hun werknemers te helpen bij het verwerven van noodzakelijke inzichten, wat meer is dan de cijfers wereldwijd (16%) en voor West-Europa (21,5%). Verrassend genoeg doet slechts 19% van de Belgische respondenten grote investeringen in omscholing ter ondersteuning van hun AI-strategie, een tendens die Deloitte ook ziet in West-Europa en de rest van de wereld.

Ethiek

Bovendien meent bijna 80% van de Belgische respondenten dat er ethische aspecten zijn aan AI in de context van werkactiviteiten in hun organisatie. Ze noemen o.m. handhaving van privacy en controle over persoonsgegevens van werknemers, eerlijke verloning en beheer van de impact van automatisering op het personeel.

Hoewel ze vinden dat organisaties verantwoordelijk zijn voor het aanpakken van die kwesties, heeft slechts 21,39% duidelijke beleidsregels en specifieke verantwoordelijken om de ethische aspecten in de toekomstige werksituatie te beheren.