Vakbond maakt zelf werk van betere functioneringsgesprekken voor leraars

11 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Vakbond maakt zelf werk van betere functioneringsgesprekken voor leraars

Je zou verwachten dat het een kerntaak is van het management van een organisatie, maar onderwijsvakbond COC gaat haar leden actief begeleiden bij hun functioneren als leerkracht. Er loopt een en ander mank bij functioneringsgesprekken.

De Christelijke Onderwijscentrale (COC) heeft het over een 'nieuwe dienstverlening'. Het COC zoekt overigens nog een voltijdse kracht voor die functie. Secretaris-generaal Koen Van Kerkhoven vertelde in De Ochtend op Radio 1 dat het de bedoeling is om preventief te gaan werken. Nu komen leraars dikwijls bij de bonden terecht na een negatieve evaluatie van de directie. Het COC wil vermijden dat jonge leerkrachten al snel weer uitstromen of slecht gaan functioneren.

Ook loopbaancoaching

Hoewel het de bedoeling is dat het onderwijs geen jonge starters verliest en dat ook ouderen beter gaan functioneren, gaat het gesprek desnoods breder. In dat geval worden andere mogelijkheden verkend, dan zal het COC loopbaancoaching voorzien en dat proces financieel ondersteunen.

Je zou denken dat zoiets afhangt van functioneringsgesprekken. Maar COC deed een recente bevraging bij 517 afgevaardigden met een "verbijsterend resultaat". Volgens Koen Van Kerkhoven had één derde nog nooit een functioneringsgesprek en één derde had er nog maar één.

Preventief begeleiden

Het is niet de bedoeling de plaats in te nemen van directies, schoolbesturen of lerarenbegeleiding, maar "waar nodig zullen wij een tandje bijsteken", aldus het COC. De bewuste gesprekken gebeuren alleszins te weinig vandaag. Naar verluidt krijgt de vakbond geregeld leerkrachten over de vloer wie een onvoldoende boven het hoofd hangt. Het plan is deze mensen meer preventief te begeleiden met tips en opleidingen.

Mensen met eventuele problemen krijgen "een spiegel voorgehouden", maar de vakbond wil ook naar eventuele omgevingsfactoren kijken die het functioneren negatief beïnvloeden. Misschien is er te veel werkdruk, of beschikken de betrokkenen niet over voldoende kwalificatie om bepaalde vakken te geven? Misschien moeten we dan in gesprek met de schoolleiding over eventuele opleidingen, opperde Van Kerkhoven op Radio 1.

Naar een instrument voor goed personeelsbeleid

Overigens krijgen startende leraars vanaf 1 september voor het eerst 'aanvangsbegeleiding', maar "de middelen daarvoor zijn beperkt en het COC wil ook "een tandje bijsteken."

In een reactie toont Lieven Boeve, de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, zich niet meteen gepasseerd. Hij "juicht toe dat de vakbond wil helpen bij de begeleiding en coaching van leerkrachten". Tegelijk wil de koepel nog samenzitten met de vakbonden om de formele evaluatie te verbeteren. Boeve hoopt aan de onderhandelingstafel naar een betere regeling te gaan, want vandaag is het meer een administratieve mallemolen dan een instrument voor een goed personeelsbeleid.