Privacyverklaring

Vergeet de arbeiders niet in het leeraanbod

22 mei 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Chevanon Photography (Pexels)

Zeer recent slaakte de hr-directeur van een internationale groep een dramatische noodkreet voor een volle zaal: ‘Geef me arbeiders. We vinden ze niet.’ Hierdoor komen projecten in het gedrang. Wat niet belet dat arbeiders wel eens vergeten worden als het aankomt op leerinspanningen.

Dat concludeert alvast opleidingsaanbieder GoodHabitz op basis van een eigen bevraging. Ondanks het eenheidsstatuut dat in 2013 de ongelijkheid tussen arbeiders en bedienden moest wegwerken, leiden vooroordelen anno 2023 nog altijd tot ernstige benadeling van arbeiders. In een doorsnee organisatie is de leercultuur nog lang niet inclusief. GoodHabitz formuleerde de verschillen in aanpak in vijf verschillen en verbeterpunten.

Interne communicatie

Arbeiders zijn significant minder op de hoogte over de koers van het bedrijf. Meer dan de helft (54%) van de arbeiders heeft het gevoel dat hun werkgever de algemene interne communicatie met hen als arbeider minder goed verzorgt dan die met de bedienden.

Bedienden blijken ook beter op de hoogte van verschillende zaken betreffende het bedrijf dan bedienden, al is dat verschil er niet aangaande financiële cijfers. Daar geven beide groepen aan dat ze zich niet voldoende op de hoogte voelen.

GoodHabitz  adviseert om transparantie te zien als een waarde die je best verankert in je bedrijfsstrategie en vooral in de mindset van je (toekomstige) werknemers. “Het is een continue oefening waarbij je als management je communicatie(middelen) moet afstemmen op verschillende doelgroepen in je organisatie.”

Opleidingskansen

De helft van de arbeiders heeft naar eigen zeggen het gevoel minder (gevarieerde) opleidingen aangeboden te krijgen op het werk dan bedienden. Nochtans zouden dergelijke opleidingskansen voor arbeiders en bedienden een van de redenen zijn om te blijven bij hun werkgever en geven beide groepen aan dat het hun algemene betrokkenheid zou verhogen. Twee op de vijf arbeiders (tegenover één op de vijf bedienden) zouden onvoldoende toegang hebben tot de nodige tools om te leren.

Soft skills

Maar liefst drie op de vijf arbeiders geven aan dat er op het werk onvoldoende opleidingen aangeboden worden rond soft skills. Meer dan de helft heeft naar eigen zeggen het gevoel dat ervan uit wordt gegaan dat ze als arbeider niet geïnteresseerd zouden zijn in opleidingen rond dergelijke skills. Nochtans zeggen zeven op de tien arbeiders en bedienden dat opleidingen rond soft skills hen kunnen helpen groeien in hun job.

Het type vaardigheden waarin arbeiders en bedienden willen groeien is gelijkaardig? Arbeiders zijn vooral geïnteresseerd in het ontwikkelen van vaardigheden rond welzijn, probleemoplossend denken en grensbewaking. Maar deze vaardigheden vindt GoodHabitz ook terug in de top 3 van bedienden, waarbij welzijnsaspecten voor hen nog een tikkeltje belangrijker gevonden worden.

Ook vaardigheden rond leiderschap en omgaan met feedback komen vaker bij bedienden in hun top 3 terecht. Arbeiders hebben vaker geen idee in welke soort vaardigheden ze willen groeien.

Leermethoden

Wat betreft de manieren of methoden waarop arbeiders en bedienden opleidingen willen volgen, zijn er geen al te grote verschillen. Vooral een training in één keer volgen, spreekt beide groepen aan. Beide groepen leren tot slot liever al luisterend, al doende of al kijkend bij. Al lezend leren, spreekt beide groepen (vooral arbeiders) het minst aan.

E-learning spreekt 66% van de arbeiders aan versus 76% wat betreft klassikaal leren. Voor bedienden is dat respectievelijk 76% voor e-learning en 78% voor klassikaal leren.

Ook wat leren in groep of alleen betreft, ziet de studie géén verschillen in de voorkeur van arbeiders en bedienden.

Conclusie: het leeraanbod voorziet best in verschillende leermethoden voor beide groepen.

Meer: De noden van arbeiders en bedienden rond opleiding.

Meer in het topic: opleidingen