Privacyverklaring

Voorbij soft hr. Empathie als gamechanger

25 januari 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Mieke Fonck, The Oval Office

Mieke Fonck en Bart De Leeuw van The Oval Office zijn de auteurs van het boek “Empathie werkt”. Geen zachte materie, wel een pleidooi voor meer vertrouwen dat leidt naar betere zakelijke resultaten. “Ga in de schoenen staan van medewerkers en kandidaten.”

Het duo waagde zich aan dit boek vanuit het nobele voornemen om mee aan de kar te trekken en meer empathie te injecteren in de wereld en zo de polarisatie in de maatschappij te counteren. We zijn daar collectief voor verantwoordelijk. Dus ook bedrijven, en zelfs merken. Werkgevers zijn ook merken. “Bij employer branding praten werkgevers nog vaak vanuit eigen perspectief”, stelt Mieke Fonck. “Terwijl je de twee standpunten in de weegschaal moet leggen: zowel hoe je als bedrijf naar buiten treedt als de realiteit op de werkvloer. Dat hoort evenwichtig te zijn. Hoe je dat doet? Ga eens diep in de schoenen staan van de medewerkers en kandidaten.”

Tevredenheidsenquêtes

De auteurs pleiten voor begrip tussen de verschillende generaties in de werkcontext. “Handel met empathie. Dat gaat verder dan de organisatie van tevredenheidsenquêtes.” Ze adviseren om tot een echte connectie over te gaan, te ontdekken wat er leeft en broeit, haarfijn in kaart te brengen wat de behoeften van medewerkers zijn. Vanuit een hr-invalshoek betekent dat de opzet van wederzijdse feedbackstromen, regelmatige communicatiemomenten inlassen en investeren in de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Ze breken ook een lans voor fairness: bijvoorbeeld de eliminatie van bias in een aanwervingsproces of transparantie in het loonbeleid.

Soft hr

Riskeren de auteurs met een boek over empathie de stelling te voeden dat hr vooral op zachte thema’s inzet? “We horen wel eens de boutade bij managers dat rekening houden met iedereen het werkingsproces vertraagt. Terwijl empathie een rechtstreekse positieve invloed heeft op hr-processen zoals de aantrekkelijkheid als werkgever of de openheid tot verandering bij de medewerkers”, vertelt Bart De Leeuw.

Mieke Fonck onderstreept die stelling: “Empathie maakt je aantrekkelijker als werkgever. Onderzoek leert dat de zogenoemde employee net promotor score verhoogt met factor 4,4. We zien ook dat de graad van empathie positief correleert met de gemeten werktevredenheid.” Voor haar is empathie geen kwetsbaar of zachtzinnig concept. Het beïnvloedt harde kernprestatie-indicatoren in hr en is een voorwaarde voor wederzijds vertrouwen, het stimuleert innovatie en creativiteit en leidt finaal tot betere zakelijke resultaten.

Leiderschap

Het onderzoek van Bart De Leeuw en Mieke Fonck toont aan dat medewerkers die rechtstreeks rapporteren aan een executive team een hogere score aan empathie binnen de organisatie toewijzen. Ze voelen zich nauw betrokken. Bij het middle management ligt die score lager. Er gaat in de dynamiek van de organisatie empathie verloren in de filter van een extra managementechelon. Daarom stellen de auteurs dat leiders een cruciale rol bekleden. “De top van het bedrijf moet het middenmanagement voldoende empoweren zodat medewerkers zich niet afgesloten voelen. Communicatie is soms een flessenhals.”

Doorgroeimogelijkheden

Empathie helpt bij de identificatie van doorgroeipotentieel en -mogelijkheden. “Jongeren willen evolueren, maar dat hoeft niet per se een verticale doorgroei te betekenen”, aldus Mieke Fonck. “Doorgroeien is bijna individueel maatwerk. Het gaat over talentontwikkeling en een job boetseren. Bekijk dat vanuit een 360 gradenperspectief om tot de beste constellatie te komen”, adviseert ze.

Ga aan de slag

Bart De Leeuw en Mieke focussen in eerste instantie op leidinggevende rollen. “Lead by example”, stellen ze. “Het is essentieel dat managers luisteren naar medewerkers en kandidaten. Empathie draagt bij tot werkgedrevenheid, engagement, vertrouwen en creativiteit.” Ze beseffen dat ze met dit boek tegen de stroming zwemmen in de huidige samenleving. “De trust barometer staat onder druk: het vertrouwen in de overheid, politiek en organisaties taant. Ga daarom met de tips in het boek aan de slag als een tool voor een empathischere wereld.”

Auteurs Bart De Leeuw en Mieke Fonck

Uitgeverij Pelckmans

ISBN 978-94-6337-803-1

Aantal pagina's 208

Publicatiedatum 18 jan. 2024

Mieke Fonck is employee communication expert bij The Oval Office

Bart De Leeuw is strategisch directeur bij The Oval Office