Privacyverklaring

WE HEBBEN ONSZELF ‘GEÜBERD’

11 maart 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Eline David (by James Arthur)

“We wilden zelf klaarstaan met een antwoord wanneer een concurrent de uitzendsector zou vernieuwen met een digitale tool, zoals Uber deed met de taxisector.”

“Nowjobs is ontstaan uit een strategische oefening bij House of HR – vooral bekend van uitzendkantoor Accent – om zich klaar te maken voor de digitale omwenteling. De vraag luidde: how can we kill Accent? We hebben onszelf ‘geüberd’. We hebben een app ontwikkeld om personen die willen bijverdienen, te koppelen aan bedrijven die ondersteuning zoeken voor korte periodes. Denk aan de horeca, retail, logistiek … Alle medewerkers op Tomorrowland bijvoorbeeld hadden toegang tot onze app”, zegt Eline David, general manager, Nowjobs.

De oefening bestond erin een ‘Tinder voor jobs’ te maken: swipen op je smartphone tot je een job vindt die je ligt. “We hebben een volledig digitaal aanwervingsproces gebouwd dat geschikt is voor tijdelijke jobs. Na Europees onderzoek hadden we vastgesteld dat vaste jobs nog steeds een fysiek sollicitatiegesprek vereisen. We wisten dat sommige sectoren zodanig verlegen zaten om werknemers dat zij zeker bereid waren om het over een andere boeg te gooien. Dat klinkt erg futuristisch, maar de voorbereiding is heel klassiek verlopen, met gedegen studiewerk en zonder AI om de businesscase uit te rekenen.”

“Intussen zijn we actief in vier landen en draait de afdeling een omzet van honderd miljoen euro. De teller staat op vijfhonderdduizend gebruikers, waarvan intussen zeventig procent studenten. In onze groep zijn we erg overtuigd van de kracht van digitale oplossingen, voor de markt én onze eigen werking.”

Dit is een gedeelte van een uitgebreid rondetafelgesprek van FDmagazine met verantwoordelijken van finance en hr, dat verscheen in FDmagazine. Interesse in het volledige artikel? Neem contact op met Murielle.Cosyns@nieuwemediagroep.be.