Wereldvermaarde baggermaatschappij kiest voor groen wagenpark

24 mei 2021
Tekst
Partner Content
Wereldvermaarde baggermaatschappij kiest voor groen wagenpark

Als wereldleider in mobiliteitsoplossingen, hoort out of the box denken er ook bij, want niet elk bedrijf heeft dezelfde visie. ALD Automotive beheert wereldwijd bijna 1,8 miljoen voertuigen voor duizenden bedrijven en ondernemers, maar denkt nog elke dag mee met haar klanten. Een van de nieuwkomers in de ALD-familie is Jan De Nul Group, een uitzonderlijk bedrijf, met een uitzonderlijke vraag.

Uitdaging

Meer leasewagens, minder CO2-uitstoot

Jan De Nul is een vooruitstrevende werkgever. Het baggerbedrijf met wereldfaam streeft naar het allerbeste en werft alleen ingenieurs aan die bol staan van talent. Niet alle nieuwkomers kunnen meteen aanspraak maken op een bedrijfswagen in hun salarispakket. Om toch goed gewapend de arbeidsmarkt op te gaan, biedt Jan De Nul via een cafetariaplan alsnog de mogelijkheid om nieuwe personeelsleden een leasewagen te laten kiezen door daarvoor een deel van hun salaris te gebruiken. Zo genieten ze mee van de kortingen die Jan De Nul Group als bedrijf krijgt en de gunstige voorwaarden van een leasecontract.

Als één van de pioniers in offshore windmolenparken, hanteert Jan De Nul een erg ecologische bedrijfspolitiek. Het streeft naar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot, die nu al gemiddeld amper 84 gram per leasewagen bedraagt. Daarom wil Jan De Nul vooral groene wagens aantrekkelijk maken. Alleen zijn de leasebedragen door de duurdere aankoopprijs bij een hybride of elektrische wagen een tikkeltje hoger dan bij conventionele wagens. Het opzet was groene wagens toegankelijker maken voor nieuwe werknemers die niet meteen aanspraak maken op een bedrijfswagen.

Oplossing

Total Cost of Ownership als sleutel

Met een budget van maximum 650 euro per maand alsnog een groene wagen leasen mogelijk maken, dat was bondig wat Jan De Nul van ALD Automotive verwachtte. Dat vergde flexibiliteit, maar de oplossing zat in leasecontracten op basis van Total Cost of Ownership (TCO). Door de prijs van een plug-in of elektrische wagen op basis van de TCO te gaan benaderen, gaat de hogere aankoopprijs van groenere wagens dankzij de lagere verbruikskosten op langere termijn gelijklopen met het prijskaartje van traditionele wagens dat vandaag nog gevoelig lager ligt. Zo wist Jan De Nul het financiële kloofje tussen het leasen van een conventionele wagen of een groene wagen te overbruggen. Op die manier wil Jan De Nul zijn mensen motiveren om een mentaliteitswijziging door te voeren en voor milieuvriendelijkere wagens te opteren.

Evaluatie

Al overtuigd van bij opstart

Het project nam een erg veelbelovende start. Van de 350 werknemers die via het cafetariaplan in aanmerking komen voor een leasewagen, bestelden 95 werknemers er al een. 22 werknemers gingen alvast voor een plug-in of elektrische wagen. “Ik nam de moeite om zelf te gaan uitrekenen wat nu de goedkoopste formule is”, zegt Ben, werknemer bij Jan De Nul Group. “Via deze oplossing van ALD Automotive kon ik een betere en groenere wagen leasen met een kleiner budget.”

Ook vanuit de bedrijfsleiding is men overtuigd dat de samenwerking zijn vruchten al afwerpt. “ALD ging vanaf de start mee met ons verhaal en zocht erg vlot en constructief met ons mee naar een oplossing op maat van ons bedrijf. De vaste contactpersoon was altijd bereikbaar en dat vormde een heel groot pluspunt voor ons”, zegt Christof De Waele, Verantwoordelijke Wagenpark en Outillage bij Jan De Nul Group.

Hoe begint u aan een cafetariaplan?

Wat heeft een cafetariaplan u en uw werknemers te bieden? En hoe maakt u er werk van? Ontdek het tijdens het gratis webinar op 15 juni.