België is een land zonder grondstoffen, we maken het verschil met onze grijze hersenmaterie
Het nieuwe rapport van Great Place to Work Belgium en Vlerick Business School biedt inzicht in de carrièreverwachtingen van werknemers en de sleutelfactoren om bij een organisatie te blijven of die juist te verlaten. De studie onderzoekt de werknemersbetrokkenheid en de impact van werkgeversmerken in België. “Een lijnmanager moet capabel zijn om de loopbaanaspiraties van medewerkers te beheren”, zegt professor Dirk Buyens.
Het Great Place To Work-rapport benadrukt dat arbeidsomstandigheden en het psychologisch contract tussen werknemer en werkgever van essentieel belang zijn voor het behoud van personeel. Werknemers waarderen vooral een collegiale omgeving, heldere communicatie en samenwerking.
Uit het onderzoek blijkt dat carrièreontwikkeling de voornaamste reden is voor werknemers om een organisatie te verlaten. Dat onderstreept het belang van voortdurende professionele ontwikkelingsmogelijkheden. Aan de andere kant zijn financiële overwegingen de grootste motivatie voor werknemers om zich bij een organisatie aan te sluiten. Dit wijst op de prioriteit voor bedrijven om concurrerende salarispakketten en doorgroeimogelijkheden duidelijk te communiceren in hun rekruteringsstrategieën.
Employer branding
Vertrouwen in het management en de bedrijfscultuur zijn eveneens kritieke factoren die werknemers beïnvloeden in hun beslissing om een organisatie te verlaten of juist te blijven. Het rapport suggereert dat bedrijven moeten investeren in de opbouw van geloofwaardige en respectvolle relaties tussen managers en medewerkers.
Een interessante bevinding uit de studie is het belang van employer branding. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan actief op zoek te zijn naar organisaties met een werkgeverslabel. Met zo’n werkgeverscertificaat differentiëren bedrijven zich als een aantrekkelijke plek om te werken.
Het rapport concludeert dat een geïntegreerd hr-beleid dat zich richt op de versterking van de werknemersbetrokkenheid en de werkplekcultuur, essentieel is voor een succesvolle rekrutering en selectie.
Is een welzijnsbeleid van strategisch belang nu we merken dat werknemers sociale relaties op het werk significant hoog inschatten?
Dirk Buyens: “Post covid hebben mensen ingezien dat de betekenis van werk ruimer gaat dan brood op de plank brengen. De sociale factor zoals de babbels aan de koffiemachine raakte tijdens de pandemie in de verdrukking. Nu thuiswerk structureel is, heb je minder dagen op kantoor om die menselijke band te voelen en te onderhouden. Er is een opdracht om in een context van hybride werken de collegiale relaties te intensifiëren op een kortere tijdspanne. De zogenaamde fast quitters, mensen die onmiddellijk na de pandemie ontslag namen nadat ze recent startten bij hun werkgever, tonen dat aan. Zij hebben niet de gelegenheid gehad om een menselijke band op te bouwen.”
Blijft het psychologisch contract tussen werkgever en werknemer robuust onder de evoluerende tijdsgeest?
Dirk Buyens: “Het psychologisch contract bepaalt de wederzijdse verwachtingen en overtuigingen over werk. De relatie tussen de twee partijen is geëvolueerd. De kern van het contract blijft ongewijzigd, maar de context is veranderd. Er is de opkomst van technologie en uiteraard de inburgering van hybride werken. Zo ontstaan bijvoorbeeld nieuwe verwachtingen over bereikbaarheid en thuiswerken.”
Ziet u een verschil tussen mannen en vrouwen op het vlak van carrièreverwachtingen?
Dirk Buyens: “Mannen blijken gevoeliger te zijn voor verticale carrièrekansen, vrouwen dan weer voor horizontale loopbaanopportuniteiten. Vrouwen hechten doorgaans ook meer belang aan de flexibiliteit van hybride werken. Een pleidooi voor een genderbewust personeelsbeleid? Ik blijf voorzichtig. Masculien en feminien gedrag vallen niet vanzelfsprekend samen met gender. Bepaal vooral voor welke rollen je welke profielen en karakters je nodig hebt. Afhankelijk van het DNA van je organisatie is een specifiek profiel gewenst, los van gender.”
In welke mate is leiderschap een doorslaggevende factor in het retentiebeleid?
Dirk Buyens: “Het leiderschap is belangrijk want loopbaanontwikkeling scoort hoog als reden voor vertrek uit een organisatie. Mensen verlaten je organisatie niet voor wat ze nu hebben, wel voor wat ze morgen hebben. Een lijnmanager moet capabel zijn om die loopbaanaspiraties te beheren en om te gaan met het spanningsveld van ambities. Het is de rol van hr om ervoor te zorgen dat het lijnmanagement gealigneerd is met de organisatie zodat ze op dezelfde wijze reageren.”
Medewerkers zijn sensitief en trouwer aan organisaties die een employer brand-label in de wacht hebben gesleept. Werknemers die als ambassadeur fungeren voor zo’n werkgeversmerk vormen de krachtigste verhalen. Gebruik je voor de ambassadeursrol de meest geëngageerde werknemers?
Dirk Buyens: “Het is een self-fulfilling prophecy. Zodra je die rol opneemt, neemt de trots als werknemer nog toe. In elk geval scoort deze groep de hoogste geloofwaardigheid. Hoger dan de baas, het label, hr en interne communicatie. Kandidaten weten zich er het meest mee te identificeren. Tip: de personen die op zaterdagavond in een sociale context positief praten over de werkgever zijn de beste employer brand-ambassadeurs.”
Ontwikkelingsmogelijkheden versterken de retentie van werknemers. Toch is er veel kritiek op de federale arbeidsdeal die een minimumsaldo aan opleiding en vorming oplegt. Hoe rijmt u dat?
Dirk Buyens: “Ik geloof in de quota die de overheid oplegt. Het leidt gestaag naar een attitudewijziging. Er leeft kritiek op de arbeidsdeal terwijl we in de EU laag scoren op het vlak van leren. België is een land zonder grondstoffen, we maken het verschil met onze grijze hersenmaterie. Leren leidt bovendien tot een grotere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Een quotum helpt eveneens om mindervalide groepen en culturele minderheden sterker te laten participeren in het arbeidscircuit. Een diversiteits- en inclusiebeleid helpt je imago als werkgever vooruit.”
Meer weten?
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.